Friday, December 07, 2007

Musim Haji

Semalam, 26 Zulkaedah, tarikh saya berangkat mengerjakan haji pada tahun lepas. Ia akan menjadi satu pengalaman yang tak dapat saya lupakan. Saya bercadang untuk menulis satu entry khas menceritakan pengalaman ini. Sebahagian cerita telah saya masukkan sebelum ni semasa saya balik akhir Januari lepas.



Tapi bukan itu yang saya nak bangkitkan tapi cerita kemampuan mengerjakan haji. Ramai yang kata masih tak berkemampuan. Kalau bagi alasan tak cukup kuota saya boleh terima tapi kalau alasan tak cukup duit lagi alasan tu saya buang ke laut.



Cuba kita lihat di sekeliling kita. Ramai dah yang punya kereta mewah dan rumah besar tapi masih belum pergi menunaikan rukun Islam kelima. Rumah harganya lebih seratus ribu dan harga kereta juga dekat seratus ribu. Bayar rumah mugkin 20 tahun. Bayar kereta mungkin 7-9 tahun. Untuk kerjakan haji perlu duit TH TM10,000 + RM2,000 duit belanja + RM5,000 kalau pergi dengan package. Kita kira RM20,000 lah senang cerita.

Kalau sorang tu mula kerja umur 25 tahun. Tak boleh ke dia simpan banyak tu (20K) dalam masa 10-15-20 tahun. Nak simpan untuk beli kereta baru dan rumah banglo boleh pulak, ek? Nak pergi kerjakan haji ni eloklah pergi masa muda. Kalau dengan kerajaan ada cuti 40 hari lagi. Masa sihatlah kita pergi. Kalau nak tunggu sampai pencen penyakit pulak tunggu kita. Saya respect jemaah Indonesia dan Iran, yang rata-rata muda-muda belaka.

Kata saya...saya buat cerita ni BUKAN sebab saya dah ke sana tetapi kerana banyak bebenor saya dengar alasan TAK SAMPAI SERU lagi, walaupun berkemampuan khasnya dari orang yang berpangkat lebih besar dari saya. Agaknya diorang menunggu seruan malaikat maut...

No comments: