Tuesday, August 19, 2008

Tarikan Pelancong

Tak pernah saya dengar dan lihat mana-mana tempat yang mengalami "natural disaster" ingin dijadikan sebagai tarikan pelancong. Itulah yang dicita-citakan oleh kerajaan negeri Pahang apabila ingin menjadikan banjir yang sering melanda kawasan Sungai Lembing akan dijadikan produk tarikan pelancongan baru di Pahang. Antara tempat-tempat yang boleh dilawati ketika banjir ialah pusat-pusat pemindahan sementara mangsa banjir dan bilik-bilik gerakan.

Saya tak faham semasa orang ramai berperasaan gundah gulana apabila dipindahkan dari rumah kediaman mereka, mereka pula jadi bahan tontonan pelancong. Dalam keadaan yang serba tidak terurus oleh ketidakselesaan tempat perpindahan itu, ada pula yang cuba mengaut keuntungan. Dalam kesibukan bilik gerakan untuk memantau pemindahan mangsa banjir boleh pula ada masa untuk menyambut pelancong.

Saya rasa SUK negeri Pahang ini tak pernah dipindahkan ke tempat pemindahan banjir. Mungkin masa banjir besar di Kuantan tahun 2001 dulu dia tak kena. Itu saya tak tahu. Apa yang saya tahu masa saya balik dari cuti hari raya Aidilfitri 2001, saya cuma tengok rumah saya ditelenggami air sedalam 18 inci. Saya tak pergi pusat pemindahan sebaliknya ke rumah emak saudara untuk beberapa hari sehingga banjir surut dan bekalan letrik dan air pulih. Saya tahu kalau saya ke pusat pemindahan anak-anak saya tidak selesa. Hi, hi, nak duduk hotel saya tak mampu.

Saya fikir lebih baiklah kerajaan negeri Pahang memikirkan bagaimana nak mengurangkan ancaman banjir ini dari cuba menganjurkan kerja yang pelik-pelik sehingga menjejaskan usaha menyelamat dan juga keselamatan orang ramai - tak kiralah yang dipindahkan atau yang datang jadi pelancong.

Kata saya...masih banyak lagi tempat yang boleh dijadikan tempat tarikan pelancong kat negeri Pahang tu, cuba-cubalah buat kerja sikit...

No comments: