Wednesday, January 16, 2008

Streaming...

Semalam baca dalam opinion kat STAR berkenaan streaming untuk pelajar tingkatan 4. Dia komplen anaknya tak dapat masuk kelas yang dia hajati. Dia komplen kata cikgu tak patut decide anak dia tak boleh cope subjek yang anak dia dah mohon sebelum results keluar.

Masa zaman saya dulu cuma ada Science stream dan Arts stream. Sekolah saya cuma ada Science stream. Masa result SRP keluar ada beberapa orang pelajar telah ditukarka ke sekolah harian lain kerana dikatakan tidak layak masuk Science stream. Yang peliknya apabila ditukarkan ke sekolah harian, elok aje bebudak tu masuk Science stream. Mungkin aggregate SRP mereka tu tak layak untuk tinggal di sekolah saya tu. Mungkinlah kut...

Walaupun kami semua di tingkatan 4 & 5 mengambil Science stream, pengkhususan kami di peringkat universiti berbeza-beza dan tidak terhad kepada aliran yang dibuat pada masa menengah atas itu. Pertukaran mula dibuat apabila kami dipisahkan ke pusat matrikulasi tempatan, ke UiTM, ke Australia, ke UK, ke US dan juga tingkatan 6. Yang masuk tingkatan 6 dah masuk 6 sastera sebab nak ambik law. Yang lari ke UiTM buat pelbagai jurusan. Ada yang berlatbelakang sains ada yang tidak. Yang ke Australia, UK dan US pun sama, sebab ikut kata sponsorlah. Dari Science stream entah kemana-mana kami pergi. Ada yang dah jadi successful lawyer, engineer, banker dll. Ada jugak jadi -----er korok macam saya.

Apa yang nak saya maksudkan adalah streaming di tingkatan 4 & 5 sepatutnya tidak begitu penting, samada science atau arts. Senang sikit nak buat perancangan di sekolah. Berapa kelas Science berapa kelas Arts. Atau ikut macam sekolah saya, hantar aje mereka ke sekolah lain. Apa yang di belajar di menengah atas sebenarnya hanya sebagai foundation untuk tingkatan 6 atau matrikulasi. Biasanya diajar semula di peringkat itu secara lebih mendalam. Begitu juga apa yang belajar di matrikulasi dan tingkatan 6 , diajar semula dengan lebih mendalam di peringkat universiti. Rakan saya ada yang buat business, finance dan accountancy di US terus selepas SPM. Tak ada masalah pun. Sampai habis Master pulak tu. Mungkin universiti kita terlalu demanding nak pelajar SPM ada itu ini dalam sijil mereka. US tak kisah pun. Ada maths, ada science dah boleh masuk universiti.

Kata saya...agaknya tu sebab si Amalina tu dulu ambil subjek sampai berbelas-belas sebab tak tau nak ambik jurusan apa masa kat universiti...

No comments: