Thursday, July 29, 2010

Suatu Ketika Dulu di Malaysia

Hi, hi, macam once upon the time in China la pulak.

25 tahun dulu tv yang dulu cukup ... bersiaran di Kuantan. Kalau tak silap pada akhir tahun 1985 (atau 1986?). Yang saya ingat akhir tahun, sebabnya Juara Lagu dah nak sampai ke penghujungnya. Tak ingat pula siapa menang tahun itu, tapi lagu Franscesca Peters tahun itu memang hot.

Pada mula penyiarannya banyak program dari US yang diimport untuk memenuhi rancangannya. Mungkin sebab pemikiran orang ramai yang benda dari US itu bagus. Atau pun ramai graduan dari US bekerja di tv tersebut. Mungkin.

Salah satu program yang ditayangkan, Solid Gold. Hi, hi, yang banyak orang complaint tentang pakaian penari yang seksi. Yang memberi komen termasuk yang masih belum terima siaran tv tersebut, di Terengganu dan Kelantan masa itu. Jadi keluar komen balas, jealous lah tu. Setahu saya populariti rancangan tersebut semasa saya balik ke tanah air telah jatuh merudum di US!

Satu lagi rancangan yang ditunjukkan adalah Superbowl. Siap ambil Rosli Husin, bekas pemain bolasepak Kelantan yang pernah jadi place-kicker di sebuah universiti di US, sebagai game analyst. Hi, hi, berapa keratlah orang Malaysia yang faham tentang Superbowl tu. Yang pernah belajar di US pun ada yang sampai balik Malaysia tak tahu hujung pangkal game itu. Hi, hi, lain lah orang macam saya hantu sukan, sampai baseball budak grade school pun saya tengok masa summer.

Sekarang...Astro dah ambil segala-segalanya. Tv nan satu itu pula dah dikatakan tak cukup suku, telah digabungkan dengan tv-tv swasta lain. Tapi tv nan satu ni masih lagi baik dari dua tv terdahulu dari segi program dan approachnya.

Kata saya...hi, hi, saya tidak dibayar untuk rancangan iklan ini.

No comments: