Tuesday, July 03, 2007

G.I.G.O

Hari ahad lepas pelajar baru masuk universiti. Sama macam masuk sekolah asrama penuh, pelajar-pelajar ni telah ditapis terlebih dahulu. Ada yang mengatakan yang cream among the cream masuk ke universiti/pengkhususan tertentu. Ada yang mengatakan yang cukup makan masuk universiti/pengkhususan tertentu. Tak taulah betul ke tidak.

Kalau betul, yang cream ni kalau masuk universiti sepatutnya berjaya. Gold In Gold Out. Kalau yang cukup makan itulah yang payahnya. Garbage In Gold Out. Itu yang dikehendaki oleh semua orang. Kalau Gold In bermakna yang mengajar tu tak adalah banyak sangat cabarannya. Tetapi bila Garbage In, mengajar bukan lagi satu cabaran tetapi periuk nasi anda. Kalau tak dapatkan Gold Out bermakna anda telah gagal.

Lepasa sijil politeknik (yang bagus PGMK-lah) dikira tidak layak memasuki universiti oleh sesetengah penilai. Perlu ambil pelajar Matrikulasi dan STPM. Mungkin pelajar ini kurang sedikit dari segi teori jadi perlu kerja lebih untuk mempertingkatkan pemahaman mereka. Di sinilah cabarannya untuk pensyarah dan pelajar membuktikan mereka layak ke universiti. Kumpulan pertama ini di universiti saya membuktikan mereka boleh bersaing dengan pelajar lain. Buktinya kesemua mereka berjaya menamatkan pengajian masing-masing. Mungkin ada beberapa pelajar yang terpaksa menambah satu atau dua semester untuk tamat tapi janjinya berjaya menamatkan pengajian. Yang masuk Matrik dan STPM pun ada yang extend.

Kata saya...ada setengah pelajar yang "late bloomers". Usah diperlekehkan mereka, dengan usaha mereka akan berjaya. I salute those lecturers for their sacrifices to make sure Garbage In becomes Gold Out. Saya kata...ada kawan yang dah jadi pengarah pusat di kampus kesihatan USM dan salah seorang pakar Genome di Malaysia dengan usaha yang bersungguh-sungguh. He, he, agaknya dia insaf selepas jadi "punk" (masa tu budaya tu belum wujud lagi di Malaysia) sekejap.

3 comments:

Helena said...

Hi, blog hopped from Mak Andeh.

I pity the students nowadays. Banyak betul cabarannya. Although banyak Uni made available compared to before, but still,.... to get a scholarship or nak get a good course, you have to become the cream of the cream of the cream.....

jorazak said...

helena:
Most of the times students pick wrong choice of course when they apply through UPP. It may be due to they have no guidance on how to fill in the form.
My usual advise to potential school leavers, i.e. SPM, is to go for diploma course and make sure they excel. The chances to further your study in your choice of field to next level is better, since you are already in.
To me going for matriculation program is sort of a gamble. The student are not yet in their choice of study. Dah banyak example yang saya tengok. Excel in SPM but not so great in Matric. As a result dapat offer yang bukan-bukan.

Anonymous said...

yup, I was baffled on why good students failed to secure the course that they desire. During my discussion with orang Kementrian in charge of Matrics, he made known to me the fact that 2000 students got 4 flat in 2006, so siapa yg tak dapat, sorryla.... cuma dapat course lelong.....

so my advise to my friends, unless u r confident that anak u can score 4 flat, better go for diploma.... kan?