Friday, June 29, 2007

Tiada Panggilan Lebih Penting Dari Seruan Ilahi

Dah banyak kali saya tengok notis ni. Notis dari Celcom, TM dan TM.net. Hari ni sementara tunggu sembahyang jumaat di masjid UKM terpandang lagi notis tu kat dinding.

Saya agak notis tu terpaksa di letakkan di setengah dinding masjid sebab jemaah tak reti-reti nak tutup handphone mereka. Kalau dulu tok imam atau tok bilal perlu kata,"Luruskan saf dan penuhkan saf di hadapan". Sekarang kena tambah,"Sila matikan handphone anda". Kalau kat majlis-majlis rasmi dah jadi satu kemestian sebelum majlis bermula, ayat itu akan diumumkan oleh pengacara.

Teringat saya ketika kapalterbang Saudi Airlines hendak mendarat di KLIA, handphone asyik berdering-dering walaupun telah dimaklumkan oleh pramugari beberapa kali. Semasa lampu-lampu dah kelihatan dari udara masih ada yang baghal lagi sampai ada jemaah yang bersama dalam kumpulan saya dah mula tinggikan suara suruh tutupkan handphone tu. Namun demikian selepas tu ada lagi yang berbunyi.

Saya dah ready nak cakap,"Sila matikan telefon anda atau anda akan dimatikan jatuh merudum ke tanah". Nasib baik lepas yang last tu dah tak ada bunyi lagi. Tok Haji dan Hajah pun sama aje buat derk aje tentang hal ni. Buatnya fasiliti elektronik rosak, jatuh merudum kapalterbang tu barulah semua pergi menyambut panggilan Ilahi.

Kata saya...Teringat lagu Di pinggir Kali, ada sebut menyambut panggilan Ilahi.

1 comment:

Epy Ain said...

^_^
Bila disebut semua menyambut panggilan Illahi.. hehe
semua mesti tutup hp