Wednesday, February 27, 2008

Di mana Anak Anda?

Hari Isnin lepas balik dari KL singgah di R&R Seremban untuk solat maghrib. Di pintu masuk surau saya lihat seorang pak haji (agaknyelah, dia pakai kopiah) sedang berurusan dengan beberapa orang pelajar wanita. Rupa-rupanya mereka adalah pelajar Maahad Tahfiz XXXXX. Tak tau pulak saya kat mana sekolah tu. Ada lagi satu kumpulan (mungkin lebih saya tak nampak pulak) yang berkeliaran kat tempat makan minum. Tak nampak juga guru atau pelajar lelaki.

Yang menyebabkan saya kecewa adalah kenapa pelajar-pelajar itu ada di situ di waktu itu. Adakah itu tanggungjawab mereka sebagai pelajar? Adakah itu satu-satu cara untuk mengutip derma untuk sekolah? Kenapa waktu itu? Diorang tak perlu mengulangkaji pelajaran ke? Ibubapa tahu tak kegiatan mereka ini? Kalau tahu, kenapa tidak buat sesuatu? Kalau tak tahu, tanya anak-anak anda!!!

Apa kata kita panggil Mazidul 360 buat liputan sikit, interview pelajar-pelajar ni, guru-guru (yang berselidung di balik lalang 2 3 helai) dan guru besarnya sekali. Baru dapat publisiti sikit. Mungkin lepas tu ramai yang nak menderma kat sekolah tahfiz ni.

Kata saya...saya selalu tengok seorang pak haji kat pasar malam yang mengutip derma untuk sekolah tahfiz dia, siap dengan resit. Tak ada pulak nak suruh anak-anak murid dia kutip derma macam ni...

No comments: