Tuesday, September 11, 2007

Check Your Maths...

Dari Utusan Online 09.09.07....
Semakan gaji kakitangan awam itu membawa kepada pertambahan perbelanjaan negara berjumlah RM6.8 bilion setahun, tidak termasuk bayaran Elaun Sara Hidup (COLA) sebanyak RM1.2 bilion setahun.
Mengulas lanjut, Nor Mohamed berkata, walaupun kerajaan tidak membayar bonus kepada kakitangan awam kali ini, tetapi jika diambil kira kenaikan gaji baru-baru ini untuk tempoh Julai hingga Disember ini, setiap kakitangan awam menerima lebih daripada bayaran bonus satu bulan.
‘‘Malahan ada antara kakitangan sokongan yang menerima kenaikan gaji bersamaan dengan empat bulan bonus,” jelasnya.
Bagaimanapun Nor Mohamed menjelaskan, pemberian bonus adalah hak Perdana Menteri untuk menentukannya.

------------------------------------------------

Saya agak pelik dengan rasional yang diberi. Bonus tidak diberi kerana telah diberi kenaikan gaji pada bulan Julai. Oleh itu bermakna kerajaan hanya bertujuan nak beri kenaikan gaji bermula tahun depan? Dulu dikatakan kenaikan gaji diberikan kerana nak membantu kakitangan awam mengatasi kos sara hidup yang meningkat sekarang. Jadi kalau bonus tidak diberi bermakna kita balik ke square one.

Saya cuma dapat sebulan bonus saja hasil dari kenaikan gaji + kenaikan cola. Saya juga kira kalau k/tangan sokongan yang bergaji RM400, dia akan dapat RM840 + RM600 = RM1440. Mungkin betullah apa yang YB Nor Mohamed kata ada yang dapat sampai 4 bulan bonus tu, tetapi itulah yang dihasratkan oleh kerajaan nak membantu golongan ini.

Kata saya...dulu pun memang kerajaan tak ada bagi bonus, orang tak ada nak bising-bising. Kalau dapat bonus tu, ucap Alhamdulillah-lah. Tak dapat pun ucap Alhamdulillah jugaklah, sebab masih ada kerja. Tak macam sesetengah syarikat buat VSS sebab nak perkecilkan saiz syarikat dan nak untung lebih. Saya kata...kita berbelanjalah mengikut yang ada...

2 comments:

Ibu Baru said...

Tak pe la xde bonus pun. Dapat kenaikan pun dah bersyukur sangat.

jorazak said...

Ye lah ibu baru aka camca teh. Masih dapat gaji bulan dah kira ok lah!