Wednesday, November 07, 2007

Rumah Terbuka

He, he, pagi tadi tengok MHI sambil breakfast. Diorang tengah cover persidangan UMNO. Ada guest yang dok komen fasal rumah terbuka hari raya orang melayu yang tak berkesudahan. Dia cakap tak produktif.
Ada yang saya sokong dan ada yang saya tak setuju.
Yang saya sokong...Negeri-negeri, korporat, syarikat buat Open House, jemput PM/Menteri/Menteri Besar rasmi. Korporat buat Open House masa waktu pejabat. Berderet-deret sampai sebulan, untuk apa? Buang duit, buang masa. Yang kena kerahan tenaga biasanya orang bawahan. Orang atas hanya tahu siap aje. Seeloknya buat cara pot-luck, semua contribute, buat pulak masa lunch hour: 1.00 - 2.00. Guarantee tak membazir, tak cukup adalah sebab memasing nak tapau makanan nak buat balik.
Yang saya tak setuju...Individu yang buat open house, biasanya akan dibuat malam hari Jumaat hingga hari Ahad + hari kelepasan am. Mereka buat demikian kerana nak meraikan kawan-kawan yang tak sempat bertandang masa hari raya. Tau ajelah masing-masing balik kampung entah di mana. Balik-balik terus pergi kerja. Mana sempat nak berjalan. Kalau kat KL dah balik rumah tak kan nak keluar balik menempuh jammed lagi.
Jadi Jumaat malam hingga hari Ahadlah sasarannya. Bermakna, rayanya ditambah beberapa hari aje, mungkin 8-12 hari aje, bukannya sebulan. Lagipun bukannya apa nak menghabiskan kuih raya yang ada saki-baki tu.
Kata saya...Seelok Open House ni dibuat lepas maghrib. Senang orang nak puasa enam.

1 comment:

WaNNi said...

pose ke?