Thursday, November 01, 2007

Bila Gajah Berperang

Saya tak berapa ingat perumpamaan melayu ni, kalau tak silap,"Bila Gajah Berperang Kancil Mati Tersepit".
Sekarang saya lihat situasi yang sama berulang lagi di Malaysia. Yang terbaru melibatkan TSM dan DRY. TSM dituduh “ada something wrong dengan akaun bank dia” dan DJ dituduh “menerima imbuhan melepaskan taiko”. Kedua-duanya dilepaskan dari tuduhan oleh ACA. Sekarang DRY dan anak buahnya pulak kena siasat oleh ACA. Menurut paper hari ni DRY akan dituduh.
Saya tak kesah siapa yang salah, siapa yang betul dan siapa yang teraniaya. Yang saya tak sedapnya kesah ni ditayang di khalayak ramai. Menunjukkan ada yang tak kena di mata saya. Yelah kan mata saya ni rabun sikit. Mata orang saya tak taulah.
Akhirnya nanti kita akan tahu siapa yang “betul”, siapa yang “salah” dan siapa yang teraniaya. Yang MUNGKIN, yang “betul” tak semestinya betul, yang “salah” tak semestinya salah, tetapi yang pasti yang teraniaya akan betul-betul teraniaya.
Saya nak ambil contoh Yugloslavia dulu. Dengar ceritanya bukan apa. Ketua-ketua negeri memasing gila kuasa. Yang jadi mangsa rakyat yang berbilang bangsa dan agama. Palestin dan Afganistán pun sama. Ketua ada yang Pro-Barat (baca: US dan sekutunya) dan Anti-Barat (baca: ikut sukalah). Dilagakan ketua-ketua, anak buah mengikut aje. Akhirnya rakyat marhaen yang menderita, macam kancil tu.
Kata saya…kalau gajah berperang saya nak lari jauh-jauh. Tak da pekdahnya bagi saya. Sesiapa menang pun saya tak dapat ape. Yang beza cuma ketua saje. Saya hanya menurut perintah...

No comments: