Tuesday, February 12, 2008

Undang-undang Syariah

Terkejut saya apabila baca paper STAR hari ini berkenaan Archbishop of Canterbury yang telah dikutuk apabila dikatakan telah "suggesting the introduction in Britain of some aspects of sharia was unavoidable". Sebelum ni tak ada pulak saya baca tentang komen dia tu kerana apa.

Di Malaysia, sebuah "negara Islam" (kena letak quotation mark, nanti Mr KS marah) kita masih nak merujuk common law UK. Tak taulah apa makna tu, saya tak ambik Law. Mungkin kawan-kawan lain boleh bantu memberi pemahamannya. Undang-undang syariah tak boleh pulak. Saya tak faham. Undang-undang buatan manuasia vs undang-undang Allah. Siapa menang???

Kata saya...kurang-kurang ada jugak orang agama lain setuju dengan undang-undang syariah orang Islam.

2 comments:

mak aji said...

Encik Jo,

Ada orang kata, undang-undang Islam tak sesuai untuk digunakan dalam negara berbilang kaum. Otak saya yang tak berapa pandai macam orang bijak pandai tu dah lama berfikir: Kalau undang-undang British yang dibuat oleh manusia itu semua orang boleh terima dan boleh di'paksakan' kepada semua sejak lama dulu, mengapa undang-undang Allah tak boleh? Manusia lagi pandai dpd Allah ke? Alahai...

jorazak said...

mak aji
Ada jugak orang Islam dok menyanjung undang-undang british (mungkin nak bodek sebab nak jaga dia punya undi kut).
And Labour parliamentarian Khalid Mahmood had no doubt about where he stood: "I, along with the vast majority of UK Muslims, oppose any such move to introduce sharia here. British law is the envy of the world."
sila refer pada:
http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2008/2/8/worldupdates/2008-02-08t161602z_01_nootr_rtrmdnc_0_india-318332-1&sec=worldupdates
atau kalau nak tau lagi ceritanya masuk STAR online search "Canterbury"