Wednesday, April 16, 2008

B*b* Sana B*b* Sini

Tak habis-habis cerita fasal b*b* ni. Anak saya yang kecik tu kalau dia marah memang dia cakap b*b*. Mungkin dia belajar kat abang-abangnya. Tapi yang dok kecoh fasal b*b* ni orang dewasa. Parti nun kata lagu ni, parti tun kata lagu tu. Yang jadi mangsa sahlah orang melayu.

Ada yang mengutuk pemerintah yang baru. Padahal tempat dia sendiri pun tak terbela. Dah 50 tahun merdeka, bebudak sekolah dok menghidu tahi b*b* lagi. Negeri satu tu kata nak buat buat yang berteknologi tinggi. Katanya kerajaan yang lepas dah luluskan. Kerajaan yang lepas pulak nafikan. Entahlah yang mana satu betul. Yang dah sah kedua-dua MB orang Melayu, orang Islam...

Yang kat negeri yang pemerintahnya mengutuk pun belum habis cerita. Yang saya tahu masa cerita tengah hot dulu selalu saya tengok b*b*-b*b* tu diangkut waktu siang. Saya siap cakap kat anak-anak,"Itulah binatang yang korang dok sebut-sebut tu". Apa cerita binatang tu tak tau le. Katanya nak kurangkan jumlahnya. Saya fikir ianya hanya diangkut ketempat lain, jumlahnya masih sama. Kalau tidak mesti ada cerita tentang dagingnya turun harga sebab kena potong untuk kurangkan jumlahnya. Ataupun b*b* ni dihantar ke negeri lagi satu sebab dah nak buat penternakan secara moden.

Kata saya...kenapa tak buat kat Pulau Jerjak ke Pulau Bidong ke...kat tempat tak ade orang duduk. Kemudian air sisa tu boleh recycle buat macam New Water kat Singapore tu, hi, hi hi.

No comments: