Friday, August 07, 2009

Yang Berat & Yang Ringan

Suatu ketika dulu, kami kakitangan akademik, hanya perlu menghantar keputusan gred pelajar kepada kerani atau pembantu tadbir kemasukan dan rekod untuk dimasukkan ke dalam sistem maklumat pelajar. Pada satu semester yang berkenaan, kami diarah untuk memasukkan gred pelajar ke dalam sistem tersebut.

Apa lagi kami membantah dengan lantangnya sehingga kami dipanggil untuk mesyuarat. Setelah dimaklumkan rasionalnya barulah kami faham dan memberi kerjasama, walaupun ada yang mengerjakannya dengan sedikit sungutan.

Kini, persoalan tersebut diungkit dalam situasi dan tempat yang berlainan, cuma isunya mungkin sedikit berlainan tapi masih berteraskan kerjasama. Cuma kini yang membangkitkan isu itu orang tinggi dalam organisasi.

Kalau saya berada di sana mungkin saya pasang aje "tape" ucapan pendaftar saya ketika itu.

Kata saya...bak kata pepatah, berat sama dipikul, ringan sama dijinjing.

6 comments:

aazmy said...

Wonder sapa la Pendaftar tu...

blogmaster said...

Salam Jo,
cerita pasai akademik ni, apa dah berlaku kat UM tu, 10 dari 14 gaduate yang dapat first class dari fakulti tu datang dari kursus yang sama .... ingatkan KTMB dulu je ada scenario cam tu, akademik pun ada jugak?

WaNNi said...

kes apa ni en jo?

jorazak said...

aazmy
kalau tak silap, top management masih lagi org mara. way back in late eighties or eraly nineties.

jorazak said...

hassan
hi, hi, tak mau komen itu gred punya pasal. itu first class punya, sudah tentu mereka banyak pandai. kalau tak masakan boleh bergaduh sama sendiri mahu jadi ketua jabatan.

jorazak said...

ibu baru
macam saya komen kat fb sh smf. mungkin you tak dapat email from fakulti. saya pun tak boleh nak forward, dah didelete.