Friday, August 06, 2010

Kenapa...

Esok dan lusa akan dijalankan Konvokesyen ke 6 universiti ini.

Walaubagaimana pun saya masih tidak memahami tradisi yang diamalkan oleh universiti-universiti di Malaysia.

Bila ada konvo, mesti ada pesta konvo! Saya masih tak faham maksud sebenar Pesta Konvo. Yang saya nampak, yang kepohnya siswa yang masih menuntut. Graduan yang hendak ambil diploma di pentas, kebanyakannya tak ambil pot langsung. Pesta konvo untuk siswa yang belum tentu tamat belajar...

Masa saya di US dan UK dulu tak ada pun saya tengok adanya pesta konvo. Malah siswa universiti yang masih menuntut tak kisah pun majlis itu. Sebabnya universiti nak raikan mereka yang bergraduan sahaja.

Satu lagi...semua pensyarah lelaki disyaratkan memakai lounge suit, pensyarah wanita "berpakaian sopan". Hi, hi, satu diskriminasi!

Masa saya di US dan UK dulu tak ada pun syarat tersebut. Pensyarah lelaki yang hadir cuma memakai kemeja dan tali leher bersama jubah mereka. Dah pakai jubah mana nak nampak lounge suit mereka!

Kata saya...hi, hi, nampak gayanya saya pakai lounge suit buat syarat aje. Ada sebab nak beli lain untuk ke Abu Dhabi!

No comments: