Friday, September 03, 2010

Trivia 1

Saya pernah solat maghrib di satu masjid. Masa saya masuk ke ruang solat saya lihat imam dan jemaah sedang sujud. Saya terus ikut saf dan berdiri untuk menunggu imam bangun.

Saya pelik sebab sepatutnya sudah rakaat kedua.

Imam duduk tahyat awal. Ok. Bangun. Ok.

Imam duduk tahyat akhir. Ok. Bangun kembali. TAK ok?

Sorang yang duduk belakang imam tak membetulkan imam, jika imam silap. 3 orang belakang imam tu semua pakai jubah masjid. Saya anggapkan mereka pegawai-pegawai masjid juga.

Imam duduk tahyat akhir, dan beri salam. Oleh kerana itu solat maghrib dan saya telah pun lengkap 3 rakaat, saya juga beri salam.

Sehingga kini saya masih tak pasti samada imam dan jemaah lain solat 4 atau 3 rakaat. Yang saya pasti solat saya 3 rakaat. Yang saya pasti mereka semua tak buat sujud sahwi.

Bagaimana dengan solat saya yang habis bersama mereka?

Kata saya...adakah mereka melakukan sujud sajdah? Mungin tidak, sebab imam baca Al-Fatihah lepas bangun semasa saya masbuk...

No comments: