Thursday, December 07, 2006

4 Dalam 1

Tidak ada istilah madu bagi kami.” Itulah pengakuan empat isteri kepada seorang ahli perniagaan, Ariffin Mohamad, 56, atau lebih manjanya dengan panggilan Abang Ariff.
Malah, isteri pertama hingga keempat Ariffin, Fatimah Abdullah, 51, Roslina Abdullah, 46, Surizah Salleh, 44, dan Wan Akmal Wan Abdul, 44, tinggal sebumbung dengannya di kediaman mewah 22 bilik di atas tanah 0.4 hektar yang diberi nama Ariffarozama Villa di Kampung Tebauk, di sini.Kediaman itu diberi nama Ariffarozama hasil gabungan nama panggilan suami Arif, Fa (Fatimah), Ro (Roslina) Za (Surizah) dan Ma (Wan Akmal).Kehidupan seharian mereka penuh dengan kemesraan di samping keletah 17 anak yang menganggap keempat-empat mereka sebagai ibu kandung.

Ni kes macam orang mormone kat Utah. Ada sorang tu kahwin sampai 11 orang. Hidup dia bahagia - kata dia lah. Tapi dia tak boleh bawa isteri-isteri dia keluar dari Utah. Kalau bawa anlebih dari satu kat negeri lain kena tangkap. US ni pelik sikit udang-undang negeri dia lain-lain. Negeri lain kebanyakannya tak benarkan poligami!!!

Kes abang Ariff ni lain sikit. Rasa saya nak cari yang kahwin dua duduk serumah pun susah. Kebanyakannya suami tak dapat berlaku adil. Tak kiralah samada itu salah suami atau salah isteri-isteri. Yang dah tentu iblis banyak sangat ganggu. Perasaan tolak ansur tak ada perasaan benci dan hasad dengki yang banyak.

Macam kata saya dulu, kalau perkara-perkara yang wajib pun tak terbuat, janganlah dok beria-ia nak buat benda sunat. Kata saya...sebelum bercadang nak tanya abang Ariff petua-petuanya, muhasabah diri dulu, cermin-cerminkan fizikal, finance dan juga emotion kita sebelum mengambil sesuatu tindakan drastik sebegini. Kalau ada anak, tengok muka anak-anak tu. Bayangkan apa yang akan terjadi kepada mereka hasil tindakan kita.

No comments: