Thursday, December 14, 2006

Murtad & Anti-Hadis

Weekend lepas saya berada di majlis ilmu di Masjid Tengkera. Antara perkara yang dibincangkan adalah hal murtad. Di akhir zaman nanti (mungkin dah ada sekarang) ada umat Islam yang paginya Islam petangnya murtad, yang siangnya Islam malamnya murtad. Begitu senang sekali murtadnya manusia. Murtad ini boleh terjadi kerana perbuatan atau perkataan. Penceramah memberi contoh, perkataan seperti, "Memanglah pada zaman Rasulullah hal seperti itu boleh dipraktik tapi tidak sekarang" atau "Agama Islam ni memanglah bagus tapi..." atau "Agama Islam ni menyeru kepada kebaikan sama macam ugama-ugama lain". Kalau dilihat sekali lalu memang tak nampak implikasi perkataan tersebut tetapi ia sebenarnya telah menghina Agama Islam dan mensyirikkan Allah SWT.

Beberapa hari yang lepas saya baca forum dalam Malaysia Today berkenaan antihadis. Bila saya baca the forum saya rasa yang support antihadis tu baca Al-Quran yang diterjemah mengikut kehendak dan nafsu seseorang. Macam "Bacaan" yang kena ban tu. Saya dah ikut perkembangan antihadis ni sejak buku karangan Kasim Ahmad kena ban sekitar tahun 80an. To layman like me their arguments are still lacking contents. Mereka kata tak perlu solat, bayar zakat dan kerjakan haji??? Mungkin nak sesuaikan dengan nafsu serakah seseorang??? Sampai seorang tu kata dia pun dah tak ingat siapa Rasul yang terakhir - masya Allah!!!

Kata saya...kedua-duanya ada persamaan. Banyak kes yang murtad berkait dengan cinta. Kes anak pak Haji Bukhari (yang katanya dah berpindah ke Australia), kes Si enJoy dan kes Habsah berkaitan dengan perkahwinan dengan orang kafir. Mungkin kerana agama yang diorang nak anuti membenarkan easy life seperti yang diamalkan di barat sekarang. Minum arak dan berzina bukan lagi perkara dosa besar bagi mereka di barat. Kumpulan antihadis pula cuba "memudahkan" agama mengikut pemahaman mereka.

Kata saya...kalaulah itu yang mereka kehendaki, biarlah luncai terjun dengan labu-labunya.

No comments: