Friday, February 16, 2007

Dah Terantuk Baru Tengadah...

Semalam...

Berita anak orang Asli yang dapat 8 A dalam PMR tak dapat tempat di sekolah SBP disiarkan dalam Utusan Malaysia. Ceritanya dia dah dipersetujui oleh Menteri Besar Perak untuk ditempatkan samada di SRPB atau di SERATAS atau di MRSM. Dan dia telah ditawarkan untuk kemasukan ke SRPB, tapi malangnya sekolah boleh override mengatakan sekolah dah penuh dan hanya terima budak lelaki.

Kata saya...Betapa jengkelnya pengetua sekolah ni. Kalau dah dia ditawarkan bermakna PENGETUA bertanggungjawab untuk memasukkan dia ke sekolah tu. Bukannya ramai, 1 ORANG sahaja. Takkanlah tak boleh selit kat mana-mana di asrama dan kelas tu. Atau pengetua tu sendiri yang pandai-padai buat decision???

Hari ini...

2 headlines di Utusan on-line (saya malas nak beli hard-copy, mahal bebenor nipis lak tu!). Satu berita kata dia dah diterima masuk ke SERATAS, satu lagi kata dia terima tawaran masuk ke SRPB setelah dipujuk ole 2 pengetua, 2 pegawai Jabatan Pendidikan dan seorang wakil rakyat.

Kata saya...Sahlah makhluk-makhluk ni kena bambu dengan Datuk Hishamuddin ni. Datuk masuk saje makhluk-makhluk dalam pool yang Datuk cakap hari tu! Pool apa saya dah tak ingat pulak. Susah-susah benam saje dalam lombong bijih. Budak tu dah masuk paper dan diiktiraf sebagai pelajar terbaik orang Asli. Kalau ye pun dia tersilap tulis kod tak kan lah tak ade pegawai pendidikan yang hadir semasa budak tu pergi jumpa Menteri Besar Perak. Kenapa tak ambil borang dia masa tu dan terus proses untuk kemasukkan. Itu kira kes SEGERA lah! Bila dah masuk paper baru tahu panas punggung, padahal kawan tu dah merayu kat Jabatan Pendidikan. Memang betul m***kuk h*y*n! Datuk, cepat-cepat masukkan makhluk-makhluk ni dalam pool tu! Dah Terantuk Baru Tengadah!

No comments: