Sunday, December 30, 2007

Aidil Adha - Satu Dilema: Update

Dalam Mingguam Malaysia selitan Kesihatan dalam bahagian Agama ada artikel soal jawab fasal Puasa Hari Wukuf. Ada Malik Saad dari Hulu Kinta yang bertanyakan apa yang saya bangkitkan dalam Aidil Adha - Satu Delima.

Jawapan yang diberikan:
Kerana bila seseorang itu berada di satu negara tertentu dia pasti mengikut peraturan negara tersebut dan segala peraturan negara lain tidak terpakai lagi di negara tersebut.

Dalam ertikata lain, hari wukuf (9 Zulhijjah) di Malaysia jatuh pada hari rabu. Jadi boleh puasa hari wukuf di Malaysia. Kan Hari Raya Aidil Adha jatuh pada hari Khamis.

Yang masih memusykilkan saya adalah wukuf hanya ada di Arafah Arab Saudi. Kenapa pulak Malaysia yang beria-ia yang nak tentukan bila 1 Zulhijjah, 9 Zulhijjah, 10 Zulhijjah. Kenapa kita tidak ikutkan amalan dulu yang hanya mengikut tarikh hari wukuf yang diumumkan Arab Saudi. Kenapa, tak percaya ke? (Baca kena ikut macamiklan tu...)

Kata saya...pernah satu tahun dulu, Malaysia tengok anak bulan untuk puasa dan raya. Kita puasa lambat sehari dan raya lambat dua hari dari Arab Saudi. Arab Saudi puasa 29 kita puasa 30. Malam raya anak bulan tak payah tengok guna teropong. Lama pulak tu anak bulan tu muncul. Lagha betullllllllllllll...

No comments: