Sunday, December 30, 2007

Nama Allah

Dalam The Star hari ini ms 34 atau dari online menceritakan tentang saman 2 gereja ke atas kerajaan Malaysia kerana larangan menggunakan perkataan Allah dalam newsletter diorang. Memacam arguments yang dibentangkan, jadi baca dan buatlah andaian sendiri.

Komen saya: Ya betul, Yahudi, Kristian dan Islam mempunyai Tuhan yang satu, Allah. Nabi orang Yahudi, Nabi Musa adalah salah serang rasul ugama Islam. Nabi Isa yang membawa ugama Kristian adalah juga seorang rasul ugama Islam. Kedua-dua mereka membawa ugama Allah. Cuma bila diperhalusi, kita tidak lagi membincangkan perkara yang sama. Saya tak mahu bincangkan hal ini dengan lebih panjang, biarlah yang arif dalam ugama yang membahaskannya...

Saya bersetuju dengan keputusan pihak Keselamatan Dalam Negeri. Malaysia bukan US yang mana semua benda boleh diperlekehkan. Kalau ini dibolehkan, saya rasa tidak perlu kita sibuk-sibuk haramkan buku karangan Salman Rushdie "The Satanic Verses" satu ketika dulu.

Kata saya...perlu ada batasan dalam berhemah kebebasan agama. Anak muda kita dah ramai yang terpesong. Nanti ada yang bagi argument mengikut tuhan agama lain...

No comments: