Tuesday, December 18, 2007

Aidil Adha – Satu Dilema

Pemegang mohor raja-raja istiharkan Hari Rata Aidil Adha jatuh pada hari Khamis. Saya dengar berita pulak Arab Saudi dah declare wukuf pada hari selasa (hari ni lah tu). Bermakna Hari Raya Aidil Adha pada hari rabu.

Dilemanya: Biasanya saya akan berpuasa pada hari wukuf. Kalau diikutkan AS maka saya sepatutnya berpuasa hari ni. Kalau ikut M’sia saya puasa hari rabu. Tapi kalau saya puasa hari rabu, ikut AS dah HR AA. Dah jadi haram hukumya.

Yang saya pelik kenapa M’sia nak tengok anak bulan jugak. Padahal yang wukuf cuma di AS. Tak boleh ke M’sia ikut saje macam dulu buat declaration based on hari wukuf di AS. Kalau tak silap tahun lepas pun macam ni jugak. M’sia raya lambat sehari.

Kalau HR Aidil Fitri kena tengok anak bulan saya boleh terima raya lambat sehari. Tapi ini HR AA. Wukufnya hanya di AS. Para ulamak – boleh komen tak. Saya masih tak faham, tolong fahamkan saya.

Selamat Hari Raya Aidil Adha. Sesiapa nak datang rumah beraya, jemputlah datang. Lepas sembahyang raya kat masjid MITC datanglah breakfast kat rumah saya.

Kata saya…Puasalah hari ni, besok kena berbuka.

No comments: