Thursday, September 10, 2009

Boikot

Saya menerima banyak e-mail berkaitan boikot barangan yang dikaitakan dengan Yahudi aka Israel. Kononnya syarikat yang mengeluarkan barangan telah membantu Israel dari segi kewangan. Bermakna jika kita membeli barangan itu bermakna kita telah membantu Israel dan kekejamannya ke atas rakyat Palestin.

Ada pendekatan dan saranan yang saya bersetuju dan ada pendekatan dan saranan yang saya tidak bersetuju…

Semasa di US dahulu untuk mencari makanan halal adalah satu kerja yang menyiksakan. Setiap makanan perlu disemak bahan-bahannya. Salah satu cara adalah menggunakan bahan atau makan yang dilabelkan “K” untuk makanan kosyer, yang dikeluarkan mengikut prosedur agama yahudi. Makanan kosyer ini tidak berasaskan babi. Jadi kalau kita makan produk kosyer, adakah bermakna kita menyokong rejim zionis? Dah tentu ada keuntungan dari syarikat itu akan disalurkan ke rejim tersebut.

Banyak produk yang kita guna seharian yang dikeluarkan oleh khasnya syarikat-syarikat luar negara yang secara tidak langsung berurusan dengan syarikat yang dikatakan begitu galak menyokong Israel. Adakah kita perlu juga memboikot produk tersebut?

Agak-agak selepas di-filter-kan kesemua produk yang kita guna seharian tinggal berapa yang “BERSIH” dari sangkut-paut dengan Israel?

Kata saya…buatlah apa yang difikir patut…

No comments: