Tuesday, March 13, 2007

Banyaknya AAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Hari ini mula keluar cerita pelajar-pelajar cemerlang SPM. Memasing tunjuk keputusan yang cemerlang. Buat masa ini saya dah tak heran kalau pelajar-pelajar ni dapat semua A. Biarlah apa yang diorg kata rahsia kecemerlangan tapi saya tak nak mengakui kecemerlangan diorg sehingga mereka boleh mengduplikasikan kecemerlangan itu di peringkat universiti. Ramai pelajar yang saya dah jumpa, cemerlang di peringkat UPSR tetapi merosot di PMR dan seterusnya. Yg cemerlang di peringkat UPSR terjunam di SPM dan seterusnya. Yg cemerlang di SPM kurang menonjol di universiti. Tak kira kaum apa, melayu, cina, india sama aje. Memanglah tahap penilaian di setiap peringkat tu berlainan khasnya di universiti. Di universiti perlu berdikari, belajar buat nota sendiri dan tahu menghormati masa.

Yg paling saya nak tekan adalah belajar buat nota sendiri. Saya tahu ramai pelajar tak tahu ambil nota. Yg pensyarah tulis kat white atau kat slide powerpoint dia, itulah yg ditulisnya kat dalam buku. Nota tambahan tak ada. Yg pensyarah dok cerita sampai berbuih mulut dia tak tulis. Ingat tak, suatu masa dulu pensyarah universiti dikatakan tak tahu mengajar? Hendak disuruh mengajar macam di sekolah. Di sekolah, berbagai istilah wujud: spoon-feeding, latih tubi, gerak gempur dibuat, semata-mata nak kan kejayaan. Tu tak termasuk berbagai buku panduan dan rujukan peperiksaan. Baca ajelah. Jadi bila masuk universiti, kena buat nota sendiri, tak ada buku rujukan, tak ada tuisyen, tak ada latih tubi & gerak gempur, hanya inisiatif sendiri, mereka ni terkapai-kapai.

Kata saya...Kalau mereka ni boleh dapat terus dapatkan AAAAAAAAA di peringkat universiti barulah saya ucapkan TAHNIAH kepada mereka semua.

No comments: