Friday, May 11, 2007

70-80, 80-90 atau 120-tiada had

Di belakang lori atau bas ada tercatat satu makluman yang perlu diletakkan ole tuanpunya bas atau lori. Had kelajuan 70 atau 80 di jalan biasa hingga 80 atau 90 di lebuhraya.Walaubagaimanapun siapa yang memantau keadaan itu. Lori kalau kosong takkan lari 80 di lebuhraya, begitu juga bas takkan lari 90 di lebuhraya. Saya boleh katakan 100% bas tak ikut had kelajuan yang terpampang kat belakang tu. Bayangkan di lebuhraya utara selatan dari Seremban ke Ayer Keroh, yang dalam pembinaan tu, ada yang lebih berani. Ada yang sanggup mencelah kiri dan kanan melebihi 120 km/j. Bas tu menuju ke Melaka dari arah Kuala Lumpur. Saya dah ambil gambar dan video kelajuannya tu. Saya rasa pemandu seperti ini tak patut membawa bas penumpang. Dia patut bawa emak bapak dan saudara maranya. Saya nak tengok berapa laju dia bawak bas tu. Saya juga nak tengok apa perasaan dia, bila emak, bapak, bini dan anak-anak tersepit di bawah bas yang semua tayar menghadap langit dan bas itu dijilat api. Kalau boleh biar TV3 ambil gambar mereka semua tu terjerit-jerit minta tolong semasa bas tu dijilat api sambil pemandu bas itu tanpa sebarang kecederaan melihat permandangan itu. Lepas itu saya harap pihak TV3 dapat siarkan cerita 10 kali sehari (lagi banyak lagi bagus) dan paksa si pemandu tu tengok. Lagi bagus berikan rakaman VCD tu kat si pemandu.

Kata saya...lebih baik tampalan di belakang lori dan bas tu dibuang saja. Tak ada penguatkuasaannya. Kalau lori dan bas lebih laju dari kereta di mana silapnya?

No comments: