Thursday, May 03, 2007

Used Car...15 years

Baru-baru ni ada makhluk cuba cadangkan kepada kerajaan untuk melupuskan kereta yang berusia 15 tahun dan diberikan voucher $5,000 untuk beli kereta baru. Tetapi cuma untuk kereta nasional sahaja. Kereta lain tak perlu, kerana dia takut ada persaingan. Ha! Ha! Ha! Dari kenyataan beliau boleh dibuat dua kesimpulan kat sini.

Pertama. Beliau buat kesimpulan kereta nasional tak berkualiti. Selepas 15 tahun kereta nasional dah TAK berguna lagi, boleh buang ke laut jadi tukun. Kereta lain masih gah lagi. Boleh pakai samapi reput.

Kedua. Beliau buat kesimpulan hanya selepas 15 tahun baru boleh lupus, kenapa tidak 10 tahun. Mungkin agaknya sebab sekarang pinjaman kereta dah ada yang sampai 10 tahun. Kalau pinjaman tu dipanjangkan sampai 15 tahun mungkin dia terpaksa bagi angka baru.

Kata saya...sebab diberikan tak rasional. Malaysia nak jadi Singapura ke? Atau hanya nak kenyangkan setengah perut yang sekarang ni dah semput. Kalau tak ada orang nak beli kereta nak buat camana. Harga kereta dah tinggi!!! Kalau lepas 15 tahun kena jual kereta nasional, baik saya beli kereta bukan nasional. Lepas 15 tahun boleh guna lagi. RM5,000 yang kononnya akan diberikan untuk beli kereta baru adalah tak relevan. Cukup ke banyak tu? Saya kata...sahlah saya akan jual kereta nasional saya dalam masa terdekat ni sebelum timbul idea BODOH yang lain!!!

No comments: