Thursday, May 24, 2007

Etika Kewartawanan

Agaknya Malaysia dah nak jadi macam US agaknya. Wartawan hanya nak buat cerita sensasi atau mensensasikan sesuatu cerita. Mungkin nak dapat nama agaknya, supaya lebih gah!

Hari sabtu lalu melihat berita TV*** yang telah menyiarkan berita seorang wartawannya kena maki hamun dengan perkataan lucah apabila cuba memasuki perkarangan kampus U**. Siap ada interview wartawan tu lagi. Bila saya lihat U** memang cari nahas esp. pak guard tu. NC sampai TV*** kena telefon lagi minta maaf. Permohonan maaf disiarkan pada penghujung siaran berita tersebut.

Hari ini saya baca surat dari NC ke Datuk TV***. Baru saya tahu hujung pangkalnya dan betapa ke-tidak-etika-an dan profesionalnya wartawan dan syarikat TV*** tersebut.

Jadi di sini saya memerlukan jawapan dari wartawan dan TV***.

a. Betul ke Hari Kualiti U** yang dimaksudkan, atau satu program hari Kualiti yang dianjurkan oleh pihak pelajar satu Fakulti?
b. Kenapa insiden 18 Mei 2007 tidak sebut langsung dalam laporan berita? Adakah ianya membabitkan isu nak cari berita sensasi di kampus sehingga cuba memasuki kampus tanpa diundang?
c. Tidakkah NC telah menelefon pihak TV*** dan bercakap dan memohon maaf dengan wartawan tersebut pada pukul 3 petang? Mengapa tidak disiarkan perkara itu dalam siaran berita lebih awal?
d. Adakah adil pihak TV*** mengulangi berita tersebut walaupun pihak NC dah minta maaf personally?

Kata saya...kalau beginilah caranya etika kerja wartawan dan TV*** mereka dah jadi macam perangai wartawan US yang tahu menyusahkan orang untuk berita yang sensasi bagi kepentingan diri sendiri.

No comments: