Saturday, October 11, 2008

Pemuda & Belia

Mengikut apa yang saya faham definisi Pemuda dan Belia di Malaysia ini adalah mereka yang kurang dari umur 40 tahun. Ada blog yang panjang lebar bagi definisi belia Malaysia ni. Kalau nak tau yang lain carilah kat Google sendiri, ek.

Tapi kalau dalam konteks global Pemuda atau Belia dikenali sebagai YOUTH. Biasanya mereka ini di bawah 23 tahun. Atau kalau lebih pun bawah 30 tahun lah. Jadi kalau dibanding dengan Malaysia, dah terlampau tua lah Pemuda dan Belia Malaysia.

Itu taklah berapa penting sangat. Apa yang nak saya bangkitkan adalah fasal ketua Pemuda dan Belia ini. Kenapa bagi ketua, umurnya tiada had umur? Sepatutnya ketua Pemuda atau Belia ini mesti diambil dari kalangan mereka sendiri. Kenapa, tak ada tokoh pemimpin Pemuda dan Belia kah sehingga perlu ambil ketua yang dah lebih umur?

Kalau kat Malaysia, tak apalah lagi. Kalau ketua Pemuda dan Belia ini jadi wakil persatuan ke peringkat antarabangsa, apa akan jadi agaknya? Apa pandangan pihak antarabangsa apabila yang jadi wakil Malaysia 2 kali lebih tua dari umur mereka? Adakah tahap pemikiran mereka sama? Apakah kehendak mereka sama? Tahu ajelah adanya perbezaan generasi dan pemikiran. Tambah lagi kalau tahap pemikiran, samada intelektual, akademik, politik dan ekonomi berbeza.

Sudah sampai masanya Malaysia mengubah definisi peringkat umur Pemuda dan Belia ini. Biarlah persatuan Pemuda dan Belia diketuai oleh mereka di peringkat umur mereka. Sudah sampai masanya kita serah amanah itu kepada mereka. Sudah sampai masanya mereka bertanggungjawab atas segala tindakan mereka. Tak perlulah orang yang dah pencen untuk mengetuai mereka. Tidak perlulah ingin masih digelar Pemuda atau Belia lagi bila dah ada anak cucu sendiri.

Kata saya...kenapa agaknya umur ketua Puteri UMNO dihadkan tak lebih 40 tahun tapi ketua Pemuda UMNO boleh lebih 40 tahun? Padahal umur ahli sama aje...

No comments: