Saturday, October 04, 2008

Rasuah & Sedekah

Pada hari Jumaat semasa dalam perjalanan dari Alor Star ke Kuala Rompin singgah di Tapah untuk solat Jumaat. Tok Khatib membacakan khutbah berkenaan dengan rasuah. Rasanya ada kena mengena dengan kes rasuah yang tengah panas di Perak.

Bila memikirkan tentang kes ini saya rasa ada kesamaan dengan kenyataan bekas polis yang mengatakan tak jumpa judi tu haram dalam quran. Yang ini pulak dia kata dia tak minta rasuah. Cuma mamat tu yang nak beri kat dia perempuan cina tu. Dia anggap itu adalah sedekah. Saya difahamkan ianya melibatkan perlakuan zina.

Memang sah kawan tu JAHIL. With extra large capital word. Pertama, kerana membandingkan perbuatan yang suci, sedekah, dengan perbuatan yang haram, rasuah. Kedua, kerana memalitkan kehinaan perlakuan zina dengan sedekah. Tak tahulah apa nak jadi dengan mamat ni. Baru dapat kuasa sikit dah tak ingat Allah. Bayangkan kalau dia dah jadi MB atau PM. Inilah orang yang masuk politik kerana nak sumbat perut sendiri dulu. Saya berdoa agar dia bertaubat nasuha dan kembali ke jalan yang benar.

Itu sebab saya tak suka cara politik Malaysia, kita disuruhpaksa undi lambang bukan orangnya. Kalau dah tahu orangnya kaki rembat macamana nak pangkah lambang. Bersubahat namanya. Jadi apa yang nak dipangkah, ek?

Kata saya...hi, hi, nak tahu ke apa yang saya pangkahsemasa PRU12?

No comments: