Wednesday, November 04, 2009

Hanya Boleh Terjadi di Malaysia...

I
Kisah politik Malaysia yang carca marba telah diperlihatkan dengan kemelut parti MCA. Mula-mula CSL dipecat dari menjadi TP. Kemudian tak jadi pecat, cuma gantung saja. Buat EGM, OTK pulak dah tak dipercayai. CSL tak jadi digantung. LTL pulak dilantik jadi TP. CC minta buat EGM sekali lagi. CSL minta ROS buat keputusan tentang jawatan TP. ROS kata CSL masih TP. LTL pulak nak lawan keputusan ROS.
Rumusan: semua GILA kuasa.

II
Kisah perbicaraan kes liwat SB. Sehingga sekarang masih belum ke mahkamah sebenar. Fasalnya? Si pendakwa beria-ia tak nak bagi bukti yang akan dibentang di mahkamah. Hi, hi, takut jadi macam kes tilam yang diusung ke sana ke mari satu masa dulu. Yang didakwa beria-ia minta itu ini dari pendakwa dan dari hakim. Kalau ini boleh terjadi kepada kes berprofil tinggi, apalah kita orang bawahan ini dapat lakukan.
Rumusan: correct, correct, correct, no further action.

III
Kes penahanan Dr. Asri kerana memberi kuliah agama tanpa tauliah. Hik, hik. Itu kes ajaran sesat tu elok saja diorang bagi kuliah tanpa tauliah. Kenapa tak ditahan? Selalunya apa yang didengar, belum cukup bukti, tak boleh nak tahan. Macam kes Ayah Pin, sampai orang tua tu dah ke mana hilangnya. Bukti apa lagi yang diperlukan jika dah sah ajaran yang dibuat tu sesat dan dibuat tanpa tauliah.
Rumusan: yang kabur ditangkap, yang terang dilepas. Ni kena pergi check mata.

IV
Kes ADUN bebas Perak. Saksi utama bagi kenyataan berbelit-belit, lebih hebat dari ular. Dulu macam bagi kenyataan untuk pendakwa, sekarang macam dah menyokong yang didakwa.
Rumusan: ada ubi ada batas.

Kata saya...hanya di Malaysia...

2 comments:

blogmaster said...

Jo,
kes kat Perak tu Mojan jadi Ketua Pendakwaraya.....Last aku jumpa dia masa dia kat Putrajaya masa jadi TKP Biro Bantuan Guaman....

jorazak said...

hassan
ada diorg hebahkan dalam staroba e-group dan aku juga ada baca dlm paper. kalau saksi mcm tu, mojan kena jual le jawabnya.