Wednesday, November 29, 2006

Budak Zaman Sekarang

Masa kat Kuantan awal-awal dulu students dapat scholarship terus beli motor. Tau aje lah scholarship nye taraf hidup kat oversea. Raya sakanlah diorang. Adalah a few yang ada kereta. Kat JB since dah banyak berubah, kereta dah berlambak kat kampus. Sampai satu ketika tempat parking penuh. Kat Melaka terpaksa berebut parking dengan student. Mana tak nye kampus kat rumah kedai. Kat Bangi ni so far tak ade masalah lagi. Bolehlah cari parking. Still saya tengok kereta yang diguna student ni kenkadang tu kalah lecturer. Tentulah mak bapak diorang orang berada. Ada banyak kereta yang tak diguna oleh mak bapak.

Satu lagi saya perhatikan handphone diorang. Handphone sorang-sorang bukan main canggih lagi. Saya punya pun al kadar saja. Cukup sekadar membuat & menerima call & sms. Malu gak sesekali saya jawab call depan diorang.

Inilah yang dikatakan masa merubah segalanya.

Kata saya...kalau saya ditakdirkan masuk ke universiti sekarang dalam keadaan masa saya dulu, saya akan ada rasa inferiority complex. Saya tak mampu ini semua. Keluarga saya tak mampu menyediakan ini semua. Sungguh bertuah bebudak zaman sekarang.

No comments: