Sunday, November 12, 2006

Tol Naik Lagi?

Hari tu my favourite minister kata tak lama lagi "kita akan berperang di parlimen selepas saya bentangkan kertaskerja kenaikan tol" - lebih kurang macam tu lah. Dari dulu lagi saya tak faham kenapa perlunya tol dinaikkan 3 atau 5 tahun sekali. Pada asalnya bukankah buat jalan raya tu tanggungjawab kerajaan? Sekarang kerajaan dah bagi pihak swasta bina jalanraya tu, itu adalah tanggungjawab syarikat itu untuk menilai untung rugi projek berdasarkan satu kadar tol yang DITENTUKAN OLEH KERAJAAN. Bukanya the other way around. y.Itu sebabnya dokumen perjanjian antara kerajaan dengan syarikat terbabit perlu dinilai oleh yang berwajib, contohnya PAC, sebab tak ada kes berat sebelah. Saya tak faham kenapa kerajaan perlu tolong syarikat bayar pinjaman bank yang dibuat oleh oleh mereka. Ini belum lagi kes lebuhraya rugi macam yang saya pernah cerita dulu.

Kata saya...it's about time kita semua lihat isi kandungan perjanjian lebuhraya ni. Saya dah kira dulu, kalau dari Seremban ke Alor Setar tolnya akn naik sampai RM130.00 one way. Tu belum kira minyak, dah tentu naik lagi.

No comments: