Tuesday, November 28, 2006

I told you so...

Five highways to charge new rates from Jan 1
KUALA LUMPUR: Toll rates will be increased for five concessionaires come Jan 1, 2007, according to Works Minister Datuk Seri S. Samy Vellu.
He said the Government could not afford to compensate the concessionaires for the Guthrie Corridor Expressway, Karak Highway, Grand Saga Cheras-Kajang Highway, Lebuhraya Damansara Puchong (LDP) and Kesas Shah Alam Highway the estimated RM2bil, if no increase was approved during this round of concession agreements.
Refer kata saya di Tol Naik Lagi
Kata saya...apa dah jadi dengan cukai yang dipungut oleh kerajaan? Bermakna kerajaan dah lepas tangan terhadap pembinaan jalanraya, satu infrastuktur yang menjadi tanggungjawab kerajaan. Menswastakan projek lebuhraya bermakna terlepas satu tanggungjawab kerajaan, sebab tol dibayar oleh pemandu kereta. Nanti ada lagi projek lebuh raya baru, 14.7 km Kesas Kota Kemuning dengan Federal Highway dengan kos RM600 juta. Satu lagi projek pengswastaan lebuh raya. Siapa yang dapat untung di sini? Tentulah kontraktor PLSA!!! Yang saya tahu siapa nak guna lebuh raya ni kena bayar. Tak ada yang lebuh raya yang free ke? Cuba lihat UK dan US. Kebanyakan lebuh rayanya tak ada tol! Mungkin ada stretch yang kena, tapi taklah macam kita ni. Dari pangkal hingga ke hujung semua kira DUIT!!!
Kata saya...apa kata tanggungjawab bina lebuh raya kita serahkan balik pada kerajaan so that JKR masih lagi relevan. Jadi tak perlu lagi nak kecoh-kecoh kena bayar pada kontraktor RM2 Billion lagi! Sebab semua duit tu digunakan untuk bina jalan! Tak melencong ke lain!

No comments: