Monday, November 20, 2006

My Students

Saya dah mengajar dah lama agaknya. Saya dah jumpa pelajar-pelajar saya di merata tempat. Kat universiti di Malaysia ni rasanya dah ada wakil sebagai lecturer. Ada yang dah jadi Profesor Madya. Profesor penuh aje yang belum. Masa bulan puasa dulu merayau kat Alamanda jumpa sorang young man ni asyik pandang saya sambil tunjuk-tunjuk. Apa hal pulak budak ni, kata dalam hati. Last sekali dia tanya, "Encik ni mengajar MCC kat kuantan dulu ke?" Sah student saya. Lepas raya pergi KLCC beli buku kat Kournikuniya. Tiba-tiba ada orang tepuk dari belakang. "Hello, En. J*". Aiyak! Student saya lagi. Last week pergi Mahkota Parade dengan anak-anak. Berselisih dengan satu family ni. Anak dara dia dok pandang saya sambil terkinja-kinja kemudian tanya soalan yang biasa saya dengar,"En pernah ngajar kat MCC di Kuantan ye?"...

Kata saya...Inilah berkat mengajar orang. Dia akan ingat kita (tak kiralah ingat jahat ke ingat baik) walaupun biasanya kita tak ingat dia. So sekarang kalau nak buat perangai pelik-pelik kena ingat, silap-silap kat depan bekas pelajar saya.

No comments: