Wednesday, May 23, 2007

$100 billion untuk $1.3 billion

From the Star Online...

U.S. Democrats to fund Iraq war with no pullout date By Richard Cowan and Susan Cornwell
WASHINGTON (Reuters) - President George W. Bush won a battle over nearly $100 billion to fund the Iraq war as Democratic leaders in Congress on Tuesday abandoned efforts to withdraw troops for now but pledged to try again in July.
Instead of setting schedules for pulling U.S. troops, it appeared the Democratic-run Congress and the Republican White House agreed for the first time to include conditions prodding Baghdad to make better progress toward quelling violence or risk losing around $1.3 billion in U.S. reconstruction aid.

................................................

U.S. (baca sebagai your a**) sanggup berbelanja begitu banyak wang semata-mata nak berperang dengan orang Iraq. Bayangkan apa yang kita boleh buat dengan duit sebanyak itu (100 X 3.4 = RM 340 billion). Kenaikan gaji kakitangan awam baru-baru ni pun cuma RM8 billion setahun. Saya pelik kenapa rakyat U.S. masih sanggup bersekongkol dengan presiden mereka membiayai peperangan yang tiada keuntungan buat mereka. Saya percaya, walaupun U.S. adalah sebuah negara maju, masih ada di kalangan penduduknya yang "homeless". Adakah itu bukan satu keutamaan buat mereka?

Kata saya...Polisi yang dibuat ada udang di sebalik batu. Ada kepentingan untuk menjajah sebuah negara merdeka. Perbuatan yang dibuat sama yang dibuat oleh Soviet Union ke atas Afghanistan (yang diikut oleh U.S. sendiri! Walaupun dia dulu yang suruh orang bantah pendudkan tersebut), Britain ke atas Falkland Islands, Iraq ke atas Kuwait dll. Mungkin satu hari nanti mereka juga akan menerima laknat malapetaka dari Allah yang lebih dahsyat lagi dari apa yang terjadi di New Orleans...supaya mereka lebih sedar, Amin.

2 comments:

Sya said...

Salam .. kak sya baru jumpa blog ni semula.. Thanks sbb letak link kat komen

jorazak said...

KS...Terima kasih kerana sudi melawat