Sunday, May 25, 2008

Anugerah

Tidak lama dulu bila TDM bersara berduyun-duyun universiti nak beri beliau dan isteri ijazah kehormat. Tak taulah apa sebabnya, mungkin ikhlas untuk menghargai jasa beliau atau hanya semata-mata universiti-universiti nak kan publisiti. Agaknya ada lagi tak universiti nak anugerahkan beliau dan isteri dalam keadaan semasa ni...

Hari ini dengar berita dan terbaca di akhbar tentang isteri PM terima anugerah kolej tersohor di Jepun. Ini untuk mengiktiraf sumbangan dan sokongan beliau kepada pembangunan wanita di Malaysia.

Pada hemat saya mungkin anugerah diberikan atas nama isteri PM kerana PSJ menjadi isteri PM belum begitu lama. On the other hand, mungkin dalam masa yang singkat beliau telah menyumbang jasa bakti kepada masyarakat wanita yang tidak ternilainya. Atau mungkin jasa beliau sebelum menjadi isteri PM juga diambil kira. Apa pun saya ucapkan tahniah pada PSJ atas anugerah tersebut.

Walaubagaimanapun saya berharap mana-mana universiti yang nak bagi anugerah akademik tu perlulah teliti dengan pemberiannya, jangan cuba nak kan publisiti murahan. Berikan anugerah kepada yang betul-betul berhak.

Kata saya...macam kata seorang politik semalam, "Ada pemimpin suka bodek".

No comments: