Saturday, May 24, 2008

Tali Pinggang

Khabarnya kerajaan nak menguatkuasakan undang-undang pemakaian tali pinggang keledar penumpang belakang kereta persendirian bulan depan.

Heh, heh, kereta kancil saya tak ada tali pinggang belakang. Nampak gayanya kena keluar duit lagi untuk tambah alat tu. Tapi memandangkan kereta tu hanya saya gunakan dan jarang ada penumpang, mungkin saya tak akan pasang benda tu. Buat bazir duit aje.

Yang saya pelik bila diorang dok kecoh fasal talipinggang ni, kenapa tak dikuatkuasakan sama pemasangan talipinggang keledar ke atas bas-bas ekspress. Ini lagi penting sebab kenderaan awam. Kalau ikutkan memang diorang ni (pemandu bas-bas ekspress ni) bawak bas tak pernah ikut speed limit 80/90 tu. Kalau tak percaya letak ajelah speed radar kat lebuhraya US dari pagi dan petang. Kalau diorang dah memandu melebihi had laju tak ke memerbahayakan penumpang, Khasnya yang duduk kat tingkat atas, depan pulak tu . Saya harap diorang dah pasang tali pinggang kat tempat duduk tu. Saya tak tau sebab saya tak pernah naik bas ekspress cam tu.

Satu lagi kalau dah kuatkuasa kenalah semua orang ikat talipinggang tu. Jadi kalau siapa-siapa duduk belakang kena ikatlah, tak kiralah samada PM ke polis ke. Ini tidak, polis nak saman kita tapi dia sendiri tak pakai tali keledar dalam kereta dia! Kononnya alasan senang nak ambil tindakan jika ada jenayah. Heh, heh, alasan lawak bodoh!

Kata saya...apa kata penumpang keretapi pun kita kuatkuasakan pakai tali pinggang keledar. Sekarang keretapi dah laju. Ada yang dah jatuh lumpur!

No comments: