Sunday, October 05, 2008

Balik Kampung II

Saya memulakan perjalanan balik dari Alor Star pada pukul 9.30 pagi hari Jumaat. Alhamdulillah, perjalanan ke Kuala Lumpur begitu lancar. Saya berhenti sebentar di R&R Gunung Semanggul. Jumpa kawan lama di Kuantan. Rupanya suami dia orang Kedah juga. Di R&R ni masih lagi orang melayu yang berniaga tak sediakan wang kecil untuk pelanggan. Beli makanan dan minuman RM17.00++, bagi duit duit RM50.00 pun tak ada tukar. Saya tinggalkan aje benda yang nak dibeli yang sudah siap dibungkus atas kaunter. Hampes!

Seterusnya berhenti di Tapah untuk solat. Cadangan asal nak solat di Ipoh, oleh kerana masih awal lagi, kami terus ke Tapah dan tiba pada 12.45pm. Selepas solat Jumaat, kami sekeluarga makan di sebuah restoran berdekatan masjid Tapah. Kebetulan restoran itu saja yang buka. Hampir semua pelanggan merungut harga makanan yang mahal. Tak tahulah samada memang begitu harganya atau memang nak SEMBELIH pelanggan.

Kami makan:
Nasi + ayam gulai, Nasi + ikan bakar + sayur, Nasi + 2 biji kentang, Nasi + 2 hiris paceri nenas, 2 ketul ayam goreng, 5 gelas sirap.
Harganya 4.50, 5.50, 3.50, 6.00, 5.00
Jumlah 24.50
Tak tahulah mahal ke tidak. Tapi pada kami memang mahal. Dah le tak ada tanda harga.

Nama restoran: Restoran Satay Tapah

Lain kali tak payah singgah le kat situ. Hampes 2X!

Kami singgah di Tanjung Malim untuk isi minyak RM50.00. Tak jumpa Petronas, jadi isi minyak Esso.

Berhenti isi minyak sekali lagi sebanyak RM140.00 di Gombak. Jumpa seorang staf komputer di kolej Kuantan dulu di R&R Temerloh. Heh, dah kecik dunia ni. Asyik jumpa kawan lama aje. Perjalanan di LRPT sangat lancar. Semua kereta memecut melebihi had laju kebangsaan. Hi, hi.

Solat jamak di masjid Pekan. Jalan dari Kuantan ke Pekan masih dalam pembikinan. Dah beberapa tahun masih under construction, entah bila nak siap tak tahu le. Akhirnya saya tiba di Kuala Rompin pukul 9.30pm. 12 jam di jalanan.

Saya bertolak balik dari Kuala Rompin ke Melaka pukul 9.30am hari ahad. Perjalanan juga agak lancar kecuali di beberapa stretch jalan yang agak banyak kereta tapi kelajuan masih melebihi 70 km/j. Kena isi minyak lagi di Segamat. Dari Tangkak ke Ayer Keroh, kereta menuju ke Kuala Lumpur memenuhi kedua-dua lorong jalan. Nasib baik saya cuma perlu ikut sejauh 39km sahaja. Kelajuan kereta antara 75-110 km/j.

Selamat tiba di rumah jam 12.30pm. Siap angkat barang terus tidur.

Kata saya...syukur Alhamdulillah. Selamat pergi dan balik. Adoooi, esok hari Isnin kena naik highway lagi ke Bangi. Deadline, deadline and more deadlines.

2 comments:

Anonymous said...

aik?macam mana boleh tak jumpa petronas tanjung malim?

jorazak said...

neezie
tak tau le, bukan biasa kat jalan tu. dari tol belok kanan ke arah TM, nampak shell sebelah kanan, esso sebelah kiri. terus isi di esso, then u-turn balik ke highway.