Tuesday, January 20, 2009

Mati: Amerika dan Israel

Hari ahad lalu sementara makan nasi ayam tengok HBO, selingan sebelum ditayangkan filem "Flag of Our Fathers". Behind the scene filem tersebut. Filem tersebut adalah berkaitan perang di Iwo Jima.

Dalam satu wawancara yang dibuat kepada aktor filem tersebut, dia menyatakan bahawa tentera Amerika ke sana hanya untuk bermegah-megah dan untuk mencapai kemenangan. Mereka tidak mahu MATI! Manakala tentera Jepun pula dikatakan telah diarah untuk tidak bermimpi untuk kembali ke tanah air mereka! Dalam erti kata lain mereka perlu sanggup mati untuk mempertahankan pulau tersebut.

Begitu juga halnya dengan Israel dan pejuang Palestin. Israel juga ke Gaza untuk bermegah-megah dan untuk mencapai kemenangan. Tentera mereka juga tidak mahu MATI! Pejuang Palestin rela untuk mati syahid.

Dua situasi yang serupa. Tentera Jepun kekurangan bekalan makanan dan senjata diserang oleh tentera Amerika dengan pelbagai kelengkapan. Tentera Israel mengebom dengan sesuka hati mereka ke atas rakyat Palestin yang tanpa makanan dan senjata.

Cuba diberikan kelengkapan yang mencukupi kepada tentera Jepun dan pejuang Palestin saya pasti Amerika dan Israel akan dikeroyok dengan teruknya.

Kata saya...Amerika dan Israel: cuba-cubalah renungkan ayat-ayat ini.

No comments: