Wednesday, July 29, 2009

Cukup?

Semalam semasa di Balai Polis Ayer Keroh, semua pegawai polis di situ telah diarahkan untuk disuntik vaccine H1N1.

Semalam dalam the STAR diberitakan syarikat farmasi hanya berkemampuan mengeluarkan 900 juta vaccine tersebut manakala penduduk dunia berjumlah 6 billion. Vaccine itu pula perlu disuntik sebanyak 2 dos.

Dari sumber itu juga kebanyakan vaccine ini telah pun ditempah oleh negara-negara maju, seperti US, Perancis dan Australia yang telah menempah vaccine secukupnya untuk rakyat mereka.

Malaysia bagaimana?

Hari ini AP melaporkan Agensi Medikal Eropah sedang dalam proses untuk "fast-track" kelulusan vaccine selesema babi ini. Tak tahulah samada mereka memperkatakan vaccine yang sama atau tidak.

Cukup ke tak cukup vaccine H1N1 ni...

Kata saya...semasa di balai baru tahu kes trafik kena report kat Bandar Hilir...

3 comments:

blogmaster said...

salam Jo,
hang kemalangan jalanraya ke? mai cerita sikit.

blogmaster said...

Jo,
H1N1 ni mulanya aku tak kisah sebab kita biasa kena selsema. Tapi bila berita dah confirm 3 orang kat malaysia dah mati dengan jangkitan ini.. (kena ingat mati takdir tuhan), saya pun risau juga.

Sekolah anak aku kat JB, dah tutup seminggu sejak isnin ni.

Yang risau jugak, kemampuan kita nak handle benda ni, kalau kena quarantine cukup ke kemudahan dan tanaga untuk handle mereka yang kena kuarantin ni, sediakan makan minum dsb?

lagi satu yang aku dok terpikir, kenapa depa tak musnahkan babi yang merupakan perumah bagi virus ni.....

jorazak said...

san & hassan
1. hi, hi, bukan aku kemalangan, aku ada hal lain kat balai tu. ada org lain nak report accident dengan lori dan diarah ke balai lain.
2. mungkin babi hanya pemulanya (dalam national geographic hari tu kata kelawar) tapi sekarang virusnya dah mutated untuk jangkit human to human. dulu masa JE belum lagi. juga belum masa kes pertama di australia.
3. aku tak sure whether sekolah tutup ni a good option. masa kat balai tu pegawai tu cakap anak saudara di student uitm balik rumah mak saudara dia, dia dan seisi rumah tu pulak kena kuaratin!
4. kat mexico ari tu macama diorg handle?