Tuesday, January 12, 2010

Hanya Iklan?

Saya terbaca surat dari pembaca Mansor Puteh dari Cheras dalam the Star. Dia mempertikaikan kenapa rakyat Malaysia begitu tergila-gilakan kelab bolasepak liga Inggeris dan juga Piala Dunia yang akan datang.

Memandangkan beliau dari latarbelakang dalam pekerjaan pengiklanan, beliau merumuskan bahawa rakyat Malaysia telah menjadi mangsa kuasa kempen pengiklanan.

Duhhhh!

Samada beliau bukan peminat sukan atau sengaja tidak melihat realiti kehidupan memandangkan semua benda di sekeliling kita terlibat secara tidak langsung.

Perlu ditanya kenapa ada yang bersekang mata menonton perlawanan secara langsung. Atau kenapa main bola? Bola sebiji kejar 20 orang, 2 lgi tunggu gol. Ada sampai gaduh-gaduh. Yang main kriket, berjemur tengah panas, kenkadang sampai 5 hari. Apa dapat?

Kita lihat pula tv realiti sekarang. Yang bersorak gila-gila, hantar sms sana sini, yang menang bukan dia. Yang suka tengok tv, duduk berjam-jam sambil tekan remote-control. Pada hal dia tahu itu hanya lakonan.

Kalau ikut kata encik Mansor, sudah tentu tiada sukan profesional. Semua sekali lah, bukan setakat bolasepak liga Inggeris dan Piala Dunia. Begitu handalnya kuasa pengiklanan...tapi apa dah jadi dengan kuasa iklan di Malaysia? Tengoklah nanti berapa ramai pergi stadium untuk tengok Liga Malaysia...

Orang Malaysia suka tengok yang menang aje. Hi, hi macam kartun dalam Mingguan Malaysia, Si Rosli dah berubah jadi penyokong MU ke Chelsea.

Kata saya...satu ketika dulu saya tengok ramai yang pakai baju kelab Blackburn, sekarang bila kelab itu dah tak berapa gah lagi, ke mana mereka agaknya...

No comments: