Sunday, June 08, 2008

Laman Sawang, Blog dan Internet

Ingat tak semasa hangat pertelingkahan antara TDM dan DSA pada tahun-tahun akhir 90an, semasa laman sawang mula bertapak secara hangat di Malaysia, apabila warga muda Malaysia mencari berita alternatif? Pelbagai laman sawang dibina samada yang menyokong DSA dan mengutuk TDM.

Kini di akhir dekad pertama era Y2k blog memainkan peranan yang sama sehingga dikatakan punca sebab musabab tsunami PRU12. Sekali lagi everybody try to join the band wagon.

Cuma saya rasa tak perlulah yang dah ada ruang di media tempatan cuba buat blog sendiri, cuma nak menunjukkan mereka up-to-date dengan trend semasa. Please...kalau blog tu di-update regularly, okaylah. Kalau orang boleh hantar masalah mereka kat tempat komen tu kira ok-lah. Kalau argument yang diberikan tu bagus, ok-lah jugak. Kalau membantu menyelesaikan masalah, kenalah tempatnya.

Ini TIDAK. Argument yang diberikan macam nak menegakkan benang yang basah. Tidak menambah pengetahuan dalam sesuatu perkara. Kena pulak macam dibuat oleh penulis upahan. Jadinya blog dia tak membantu menaikkan imej dia malah memburukkan lagi adalah. Jangan sebab orang lain ada blog dia pun nak buat blog, lepas tu kalau orang lain tak ada blog dia siap kutuk pulak. Tengoklah pengisian blog di tu, hi, hi, hi.

Kata saya...hi, hi, entah-entah mamat dan minah politik ni nak buka internet pun tak reti, cakap aje berdegar-degar.

No comments: