Tuesday, June 10, 2008

Teori Domino

Harga petrol naik 78 sen harga disel naik RM 1.00. Ini bermakna harga transport akan naik. Lori bawa beras, tepung, minyak masak, bawang, gula dll. Dengar cerita tariff elektrik juga akan naik tak lama lagi. Ini bermakna kos pengilangan akan naik. Beras, tepung, minyak masak dan gula kena masuk kilang untuk diproses.

Semalam dengar itu, ini kat Era bersama Linda Onn. Ada sorang mak cik ni lepas geram, katanya berita tak sedap didengar, sebab nasi goreng yang dia makan dah naik 50 sen. Lepas tu ada sorang pak cik ni, katanya berita yang sedap didengar, bersetuju harga makanan dinaikkan sebab dia peniaga kecil.

Dengan kenaikan harga minyak yang naik mendadak ni agaknya berapa banyak kenaikan harga bahan mentah dalam masa beberapa minggu yang akan datang ni? Kalau kos kilang dah naik, kos transport dah naik, berapa yang patut untuk kenaikan harga beras? Berapa pulak harga minyak masak? Berapa pulak harga telur, bawang, lada, sayur dan lain-lain perencah untuk buat nasi goreng tu? Kalau harga ni semua dah naik tak kan gaji tukang masaknya tak naik jugak?

Hi, hi, kalau nak sambung memang tak habis. Sekarang ni harga minyaklah segalanya. Kalau dulu tahun 2002 saya isi minyak kereta kancil saya full tank RM 27.00. Pada 3 Jun 2008 saya isi minyak kereta kancil saya full tank RM 47.00. Tapi pada 10 Jun 2008 saya isi minyak kereta kancil saya full tank RM 71.00!!! Sampai mamat yang isi minyak kereta saya di Petronas tu pun terkejut.

Kata saya...hek eleh, kalau setakat elaun keraian dipotong sebanyak 10% dan cuti berbayar hanya di sekitar negara ASEAN tak payahlah nak dihebohkan. Sikit aje boleh jimat! Banyak lagi benda yang membazir yang dibuat...

2 comments:

TE-nutt said...

alah..10% tu baru elaun keraian..10% dari rm18,865 (sumber utusan m'sia 10 jun), baru rm188.65..xmendatangkn apa2 kesan langsung..nape elaun lain2 xnk potong skali..?lagi elok kalau potong elaun tu sm % nyer ngn %minyak naik...

jorazak said...

tee-nutt
yelah nak tunjukkan kerajaan perihatin konon. sepatutnya paid vacation tu terus aje dimansuhkan. nasib baiklah PRU dah lepas, kalau tidak sahlah kita bertukar kerajaan...