Tuesday, December 30, 2008

Kawan

Saya punya ramai kawan sampai kadang-kadang saya terlupa di mana kawan saya ni saya jumpa.

Kawan 1
Saya masih ingat beberapa nama dalam grup ini. Kawan semasa sekolah rendah di Bukit Ibam sekitar 1968-1969. Saya masuk sekolah awal setahun. Jadi yang ada dalam kelas, pangkat abang dan kakak semua. Yang saya ingat dua nama, Ahmad/Mohd Sabri yang kami panggil pak cik sebab penyakitnya dan Salmah kerana dia, saya gagal dapat tempat pertama dalam ujian bulanan kedua di tahun 3. Kami berpisah apabila syarikat perlombongan menutup operasinya di Bukit Ibam.

Kawan 2
Saya menyambung persekolahan di Kuala Rompin. Saya terpaksa menduduki tahun 3 sekali lagi kerana guru besar tak bagi "lompat" kelas. Ada hikmahnya. Saya menduduki ujian penilaian (sekarang UPSR) lewat setahun di tahun 5. Grup ini, nama seperti NorAzman, Mohd Rodhi (Allahyarham), Mohd Sufian, Majid, Abu Bakar (Allahyarham) antara yang saya masih ingat. Hi, hi, sepupu saya Masna pun saya ingat nama tapi bila lihat orangnya saya tak cam. Ini terjadi semasa saya balik dari US tahun 2. Perhubungan antara saya dan rakan-rakan agak renggang bila saya melanjutkan pelajaran ke Ipoh setelah tamat tahun 6. Bila balik cuti biasanya saya cuma habiskan di rumah. Malas nak merayau.

Kawan 3
Kawan-kawan semasa di Ipoh terdiri dari senior dan junior. Yang ini tak berapa susah sangat kerana dengan adanya teknologi maklumat segala macam boleh berlaku. Adanya website, e-group, blog dan telefon bimbit, perjumpaan boleh diatur, cuma masa kadang-kadang tidak mengizinkan.

Kawan 4
Kawan semasa melanjutkan pelajaran di US. Yang senior ketika itu buat master atau PhD. Ada satu batch yang senior 1 tahun. Ada junior 2 tahun. Saya ada cerita fasal batch saya dalam KSU Alumni. Baru-baru ni ada senior jemput anak ke 3 dia nak kahwin di Pulau Pinang.

Kawan 5
Kawan semasa di Politeknik Kuantan. Saya cuma berada di sana tak lama, cuma 3 minggu. Namun persahabatan selama 3 minggu itu tetap kukuh khasnya dengan juruteknik di situ.

Kawan 6
Kerja yang memberi gaji kali pertama kepada saya. Di sini kawan terlalu ramai. Kawan sekerja dan pelajar-pelajar. Kawan sekerja tentu saya masih ingat tetapi untuk mengingati semua pelajar adalah mustahil. Baru petang tadi jumpa bekas pelajar di pasar malam.

Kawan 7
Saya melanjutkan pelajaran di Sheffield. Di sini saya bercampur dengan pelajar undergraduate sebab saya menyewa rumah bersama mereka. Ketika itu saya masih belum berkahwin. Jadi ada pelajar post-graduate yang memandang serong ke atas saya. Tak kesahlah. Saya hanya kenal 2 orang pelajar post-graduate di situ. Semalam rakan serumah saya yang dalam perjalanan balik ke Shah Alam singgah di rumah. masing-masing dah ada 4 anak. Tetapi beliau lebih beruntung kerana dapat 2 pasang; 2 lelaki, 2 perempuan.

Kawan 8
Semasa saya di UTM untuk 3 tahun saya lebih erat dengan juruteknik di bengkel pembuatan di Fakulti Kejuruteraan Mekanikal. Banyak saya belajar dari mereka. Salah seorang dari mereka telah saya ceritakan dalam entri di awal Ramadhan yang lalu. Dia antara juruteknik yang berjaya. Dari seorang juruteknik berkelulusan diploma beliau telah melanjutkan pengajian di peringkat sarjana muda dan kemudian peringkat sarjana sehingga berjaya menjadi pensyarah.

Kawan 9
Saya berpindah ke Melaka tahun 2002. Mula lagi satu grup kawan sekerja yang ada. Di sini ada kawan dan juga lawan (kes keras kepala, kepala batu dan yang lain yang seumpama dengannya).
Hi, hi, tak boleh cerita banyak sebab nanti nak jumpa semula 6 bulan nanti.

Kawan 10
Kawan seiring yang bersama menongkah arus mengharungi kesulitan untuk menamatkan pengajian peringkat PhD, memandangkan hanya kami 3 pelajar tempatan di bawah penyelia yang sama.

Bila dah ramai-ramai kawan mulalah tersalah cakap. Saya cakap saya jumpa si A pada si B. Si B cakap, dia bukan dari grup kawan yang sama. Jadi bila berjumpa kawan-kawan saya seboleh-bolehnya menumpukan cerita saya dan keluarga saja.

Kata saya...hi, hi, itu belum lagi kawan jiran sebelah rumah...

2 comments:

Sya said...

Bukan j@nggo aje gitu, sya kalau jumpa kawan kekadang tersilap .. kata kita jumpa kawan ni.. mereka tak kenal.. rupanya yg kita cakap kawan UKM manakala dia tu kawan ITM.. itu lom masuk bab kawan cyber/blogger.. boleh pening

jorazak said...

sya
hi, hi, nasib baik kawan blogger kebanyakannya belum jumpa. kalau tak kena tambah satu grup lagi.