Wednesday, December 17, 2008

KSU Alumni

Kami seramai 28 orang tiba di Manhattan, Kansas pada 5 syawal setelah berpusing keliling separuh dunia. Dari Subang, KL ke Heathrow, London. Disebabkan kesilapan pegawai MAS yang booking ticket kami terpaksa ambil bas ke Gatwick, London untuk ambil penerbangan ke US.

Dari 28 orang tu, 12 lelaki dan 16 perempuan. Jurusan yang kami ambil adalah kejuruteraan (mekanikal, elektrikal, awam & industri), fizik, biologi, kimia, matematik dan sains komputer.

Kesudahannya yang buat fizik, biologi, kimia dan matematik dimestikan untuk meneruskan mengambil ijazah sarjana. Seorang kemudiannya terus ke PhD. Yang buat kejuruteraan balik setelah habis ijazah pertama. Memandang kesemua pelajar kejuruteraan adalah tindikan politeknik, kebanyakannya balik menjadi pensyarah politeknik. Segelintir macam saya keluar dari ikatan itu.

Dari 28 orang tu, 4 orang telah tamat PhD. Seorang bekerja di US, seorang Prof Madya di UM, seorang Prof Madya di UiTM dan seorang Prof Madya di UTP. Yang lain pun telah naik pangkat di jabatan masing-masing. Seorang jadi Prof Madya di UUM di jabatan inovasi dan multimedia, walaupun first degree beliau Mechanical Engineering. Seorang lagi jadi Prof Madya di UiTM Perlis. Seorang dah naik pangkat jadi Penolong Pengarah Kanan di Bahagian Pembangunan Kurikulum Jabatan Pengajian Politeknik, KPT. Sungguh murah rezeki kawan-kawan saya.

Cuma seorang yang saya tak pasti samada dia habis belajar atau tidak kerana beliau adalah antara yang terakhir meninggalkan Manhattan. Sampai sekarang saya tak tahu di mana dia setelah balik ke Malaysia.

Oh ya, ada seorang lagi, yang kalau boleh mahu kami padamkan dari senarai 28 tu. Cuba google "hasnah murtad" anda akan jumpa rakaman dia berdakwah sebagai mubaligh kristian.

Seorang kawan kami alumni perempuan telah meninggal dunia beberapa tahun yang lalu kerana sakit barah. Saya sempat berjumpa dengan beliau sebanyak 2 kali di Kuantan sebelum beliau berpindah ke Kedah.

Kata saya...hanya masa akan menentukan samada kami akan berjumpa semula. Panjang umur, insya Allah.

No comments: