Wednesday, March 18, 2009

Jersi Bola

Pernah saya bincangkan dalam satu entri saya berkaitan Liverpool FC, saya tidak pernah dapat beli jersi bola Liverpool kerana penaja kit Liverpool adalah Carlsberg. Rupa-rupanya ada jersi bola ini yang tidak diletakkan nama penaja itu. Harga dengan nama penaja £39.99, harga tanpa nama penaja £59.99. M ak aihhh. Apasal pulak 1.5 kali ganda mahalnya. Tak apalah tunggu 2010 bila penaja ni tamat tempoh.

Saya pernah tanya pelajar saya yang suka pakai jersi bola,"You tau tak Tetley's Bitter tu apadia?" Dia jawab tak. Tanya saya lagi,"You ada jersi bola Liverpool tak". Dia jawab tak, dan dia sambung, sebab penajanya Carlsberg, arak. Saya cakap,"Tetley's Bitter tu araklah". Eloklah tu jersi bola dengan penaja arak bawak pergi solat.

Begitu juga peminat Manchester United dengan red devil-nya. Gambar setan merahnya tertera pada logo kelab bola itu. Kalau diorg ni pergi solat dengan jersi tu, bermakna mereka bersolat bersama setan merah tu sekalilah agaknya. Hi, hi jangan marah ye peminat MU!

Banyak lagi penaja kit jersi bola bagi pasukan-pasukan yang diminati ramai oleh rakyat Malaysia terdiri dari syarikat alkohol dan perjudian. Yang bagusnya rakyat Malaysia khas yang beragama Islam memandang remeh tentang hal ini. Apa yang tertulis di jersi itu tidak diperiksa terlebih dahulu.

Hi, hi, kelab pilihan saya di Sepanyol, Barcelona, pun ada masalah. Ada lambang cross pada logo kelab itu. Cuma satu lagi kelab BPL yang saya sokong yang agak selamat. Arsenal punya penaja sebuah syarikat penerbangan dan logonya tiada unsur kontroversi.

Kata saya...hi, hi agaknya itu sebab Liverpool tak pernah menang liga Perdana dan liga division satu (sebelum ini) sejak bertukar ke panaja yang ada sekarang.

No comments: