Thursday, April 23, 2009

Tak Faham

Sila baca di sini.

Dikatakan Mesyuarat Jemaah Menteri telah membuat keputusan.
Siapa Jemaah Menteri: menteri beragama Islam, Buddha, hindu, Kristian dan lain-lain.
Buat keputusan: Penceraian tidak akan berlaku secara automatik walaupun salah seorang telah memeluk agama Islam.

Setahu saya: Kalau dah sorang memeluk Islam, sorang tidak, perceraian tetap berlaku. Tak taulah ada hukum baru. Atau saya dapat maklumat yang salah.

Kata saya...undang-undang dunia, kejap je boleh ubah.

5 comments:

Ibu Baru said...

sy pun tak faham.

jorazak said...

ibu baru
the scenario: ibu dan bapa beragama hindu. ada anak 3 org. bapa peluk Islam ibu tidak. bapa ambil surat beranak anak-anak untuk mengislamkan mereka. ibu membantah. isu sensitif. beberapa menteri bermesyuarat. bawa cadangan ke mesyuarat jemaah menteri. menteri buat keputusan.

hi, hi, lebih kurang macam tu lah.

yg saya tak faham kenapa jemaah menteri yg buat keputusan dalam soal agama Islam ni?

blogmaster said...
This comment has been removed by the author.
blogmaster said...

Salam Jo,
Itu keputusan politik. menifestasi kekuatan politik orang Islam di Malaysia semakin berkurangan.

Nak salahkan yang buat keputusan boleh juga, tapi dah dia sendiri tak dapat sokongan padu dari kaum dia dah tu kedudukannya sendiri pun belum tentu lagi tu......

ya, ini baguih juga, kita boleh lihat reaksi orang melayu dalam 2 parti pembangkan tentang hal ini

jorazak said...

hassan
aku rasa ini keputusan kompromi macam kes askar kem sg udang ari tu.