Saturday, June 23, 2007

Gila Kuasa

Hari sabtu tengok Travel Channel (11) dok cerita tempat-tempat menarik untuk surfing (water) kat Hawaii. Sambil tu dia (pengacara) sempat ke peringatan Pearl Harbour. Yang menarik adalah apabila dia bertanya salah sorang veteran yang merupakan seorang mangsa pengeboman tu. Mengikut cakap diakawan tu teruk jugak dia kena. Tetapi yang membuat saya tersentuh apabila dia berkata seperti berikut:



"I don't have any remorse toward these japanese for some time now. I know they have jobs to do, just like me. I have to do what I was told to do. It's all about politicians". Lebih kurang macam tu lah.



Ada betulnya apa dia cakap. Kebanyakan perang dunia yang berlaku adalah kerana kerakusan ahli politik. Semua gila kuasa. Dari perang dunia 1, 2, lepas perang korea, vietnam, bosnia etc. sebenarnya berpunca kerana ahli politik yang gila kuasa. Itu tak kira perang yang berlanjutan di Afrika sana. Yang jadi mangsa rakyat jelata.


Kata saya...saya pun pelik kenapa boleh sanggup terima apa saja arahan ahli politik, pada hal kita yang berkuasa melantik mereka. Saya kata...bukankah mereka yang merayu-rayu supaya kita undi mereka? Ha ha ha, pilihanraya dah dekat ni...

No comments: