Wednesday, June 06, 2007

Caring Malaysians

Semalam saya terserempak dengan satu kemalangan jalanraya. Saya baru membelok di sebelah tokong cina bila saya lihat seorang penunggang motosikal sudah jatuh tertiarap di bahu jalan. Di depan saya ada dua buah motosikal. Saya berhentikan kereta, tinggalkan kedua anak saya, untuk melihat keadaan penunggang motosikal itu. Dua penunggang motosikal tadi pun sudah memberhenti motosikal mereka dan memandang ke arah belakang. Beberapa orang cina yang berada dalam kawasan tokong pun berkejaran ke arah penunggang yang cedera parah.

Saya melambai ke arah beberapa orang yang berada di kawasan Poliklinik Ayer Keroh minta mereka panggil ambulan. Penunggang motosikal yang di depan tadi bergegas ke Poliklinik untuk tujuan yang sama. Cina dari tokong tadi pun cuba menelefon nombor kecemasan. Malangnya banyak pulak songehnya yang menjawab telefon tu. Sorang dari mereka pergi ke belakang lebih kurang 50 meter melambai-lambai minta pemandu kenderaan lain memperlahankan kenderaan. Dah beberapa minit kami masih menunggu ambulan tiba. Pada hal Poliklinik dengan tempat kemalangan lebih kurang 200 meter. Penunggang motosikal tadi pun dah balik semula ke tempat kejadian. Ambulan belum sampai. Yang cedera tu dah macam tak sedarkan diri. Saya suruh dia baring, dia dok nak bangun, dah menggelupur. Hidung, mulut dan telinganya berdarah. Saya rasa kepalanya terhempas ke jalan ataupun terlanggar penghadang jalan. Kesian saya tengok.

Setelah menunggu beberapa ketika kami sempat menahan sebuah van bomba untuk membawa yang cedera tadi ke Poliklinik. Bila van bomba samapi ke pintu masuk Poliklinik barulah van Poliklinik nak keluar. Mototsikal penunggang yang cedera tu dibawa masuk ke perkarangan tokong takut kena curi pulak. Saya pergi ke Poliklinik memaklumkan kepada jururawat yang bertugas.

Yang cedera: Melayu
Yang panggil ambulan: India
Yang telefon kecemasan: Cina

Kata saya...siapa kata orang Malaysia bersikap tak ambil peduli? Dari apa yang saya lihat masing-masing telah menjalankan tanggungjawab membantu mangsa yang cedera tak kira bangsa. Cuma satu aje yang lucu. Lepas tu masing-masing sibuk menulis kat kertas. Mungkin ada tujuan lain kut. Saya kata...biasalah tu! Saya pun terlupa nak tengok nombor pendaftaran motosikal tu.

No comments: