Sunday, June 17, 2007

Jabatan/Kementerian Sampah

Dari The New Straits Times Online 17.06.2007 ...

People who waste more will have to pay more and every household will have to start separating recyclable items from other waste.
These are two of the implications of the Solid Waste Management and Public Clean-Up Bill, which the Housing and Local Government Ministry expects to table in parliament in two weeks.

........................................................................

Saya sangat bersetuju dengan cadangan kerajaan tetapi ...kalau dilihat dari segi pemikiran orang Malaysia ni senang saja. Apa susah pulak nak kena bayar lebih bahan buangan ni, diorang akan buang merata-rata tempat. Kalau setakat tempat yang terpampang "Jangan Buang Sampah Di Sini. Denda RM500", diorang tak heran, inikan pulak nak suruh bayar lebih. Saya khuatir akan lebih banyak tempat buangan sampah haram akan wujud, macam cendawan tumbuh lepas hujan jika hasrat kerajaan nak suruh rakyat bayar untuk bahan buangan mereka.

Semasa saya di Warsaw 10 tahun lepas, supermarket diorang dah buat inisiatif untuk re-cycle botol minuman mereka. Sebenarnya ada dua jenis; satu yang boleh re-cycle, satu lagi tidak. Harga sama tetapi botol yang re-cycle (plastik dia tebal sikit) boleh dibawa balik ke supermarket untuk dibayar depositnya. Ini bermakna harga minuman dalam botol re-cycle adalah lebih murah.

Semasa saya kecil dulu barang yang dijual di kedai runcit akan dimasukkan ke dalam beg karungan kertas yang biasnya dibuat dari surat khabar lama. Sekarang dah tak saya jumpa lagi. Di US, 20 tahun lepas (sekarang tak taulah), semua barang dimasukkan dalam kertas karungan yang dibuat dari kertas re-cycle. Kami juga gunakan karung kertas ini untuk membuang sampah yang dimasukkan dalam plastik hitam. Di UK, 15 tahun lepas (sekarang ni tak taulah), sesetengah supermarkets charge 10 pence untuk satu karung plastik. Jadi selalunya saya akan bawak beg galas sendiri untuk masukkan groceries saya.

Kata saya...kita boleh kurangkan penggunaan bekas styrofoam, botol minuman plastik dan karung plastik saya rasa banyak sampah kita dapat dikurangkan. Mungkin kita boleh balik semula kepada penggunaan botol kaca (yang sudah tentu boleh di re-cycle) untuk isi minuman kita...

No comments: