Thursday, June 14, 2007

Keadilan Undang-undang Manusia

Dari New Straits Time Online...

Divorcee hired two men to chop off her lover's leg, now all three get 7 years, victim’s mum appalled...
...As the sentence was pronounced, Rabiah who was wearing a light blue baju kurung and tudung, turned behind and was seen smiling at her family members...
...Rabiah’s father, who declined to be identified, said he accepted his daughter’s jail term as fate...

...............................................

Saya tak faham kenapa hukuman membunuh orang hanya 7 tahun. Tak kisahlah kalau niat dia nak potong kaki kawan tu. Kalaulah tetak kat kepala, kaki dah nak putus, tentulah darah dah memancut keluar. Dah tentu lepas diorang buat kerja, ditinggalkannya mangsa tu kat situ aje. Bukan buat pergi jumpa doktor. Ini bukan hukum hudud, nak ada doktor tunggu. Keadilan undang-undang manusia.

Saya anggapkan Rabiah Basry Sultan ni orang Islam berdasarkan ayat kedua. Tak rasa bersalah ke dia? Sempat senyum lagi! Kalau dah bersekedudukan, tak boleh ke mahkamah syariah ambil tindakan, kasi tambah lagi hukuman dia. Saya kata sekarang dah jadi trend, masuk mahkamah pakai bukan main sopan lagi, berkopiah, berbaju kurung, bertudung, tapi hakikat sehariannya tak pernahn pakai pakaian macam tu.

Saya agak bapa si Rabiah agaknya bersyukur anak dia cuma kena 7 tahun, bukan 10 tahun (hukuman maksima) atau hukuman gantung (sebelum dipinda kesalahannya). Kalau dia rasa anaknya patut dapat hukuman yang lebih ringan, tak taulah nak kata apa.

Kata saya...inilah mahkamah manusia yang "adil". Cuma Mahkamah Allah yang Maha Adil!!!

No comments: